h

Nieuws van de afdeling

25 februari 2025

Column: Bewoners Benedenstad zijn het zat!

Op 3 september 2024 viel dé brief op de deurmat bij de inwoners van de woonwijk Benedenstad. De brief met mededeling dat in het parkeervergunningsgebied Zone B het parkeren niet meer toegestaan is op straat. Parkeren mag wel, maar dan alleen in de parkeergarages. En dit allemaal al vanaf 15 september 2025. De hel brak los in de Benedenstad, en terecht!!! De woonwijk stond op z’n kop. Want waarom wisten zij hier niets van? Hoe komt het? En wat betekent dit allemaal voor hun woonwijk, voor hun leefbaarheid, de bereikbaarheid van hun woonwijk, hun gevoel van wonen in een plezierige, fijn en veilige woonwijk? Maar niet alleen dat, wat betekenen deze veranderingen voor hun portemonnee? Velen worden op kosten gejaagd door deze onzalige plannen.

Wijkbewoners van de Benedenstad hebben van zich laten horen. Felle protesten. Actie op actie volgde. Want is er goed geluisterd naar de bewoners? Is wat er nu wordt voorgesteld wat de inwoners willen?

Lees verder
12 februari 2025

SP niet akkoord met lagere verkoopprijs Goffertstadion

Foto: WIkimedia commons / Wikimedia commons

De Nijmeegse SP-fractie is niet akkoord met de prijs waartegen het Nijmeegse college het Goffertstadion voorstelt te verkopen aan NEC. Op basis van een onafhankelijke taxatie stelt het college voor het stadion te verkopen voor 4,5 miljoen euro, plus het vestigen van een jaarlijks opstalrecht van 60.000. De SP wil vasthouden aan de boekwaarde (7,6 miljoen euro), waar nog maximaal een miljoen euro vanaf kan. “Daarmee is NEC al behoorlijk gematst”, zegt fractievoorzitter Yurre Wieken. “Vriend en vijand zijn het eens dat het beter is als NEC weer eigenaar wordt van het stadion. NEC kan dan makkelijker investeerders trekken en de gemeente loopt geen risico meer op huurachterstanden. Maar deze prijs is volgens de SP niet te rechtvaardigen richting de belastingbetaler”.

Lees verder
29 januari 2025

SP Nijmegen wil sociale bouwplannen meer kans geven op subsidie

De subsidies voor woningbouw die in Nijmegen beschikbaar zullen worden gesteld via het Woonfonds moeten toegankelijker worden. De beoordelingscriteria die nu worden voorgesteld zijn makkelijker te behalen door grootschalige woningbouwprojecten. De SP vreest dat kleine woningbouwprojecten met veel sociale huur en projecten met meer voorzieningen voor bewoners en de buurt verdrongen zullen worden.

Lees verder
29 januari 2025

SP wil dat de nachtbussen terugkomen in Nijmegen

Foto: Matthias van Hunnik / SP Gelderland

De SP wil dat de nachtbussen zo snel mogelijk ook terugkomen in Nijmegen. Vanuit de provincie wordt er dit jaar een pilot opgezet om de terugkeer van de nachtbussen te testen, de pilot omhelst echter maar één buslijn tussen Arnhem en Wageningen. De gemeente Nijmegen moet aan de provincie vragen om een Nijmeegse pilot of zelf een nachtbus organiseren, daartoe roepen moties van de SP op.

Lees verder
29 januari 2025

SP en GroenLinks willen bushaltes aantrekkelijker maken

Foto: SP Nijmegen / SP Nijmegen

De Nijmeegse SP dient samen met GroenLinks een motie in die het college oproept om bushaltes aantrekkelijker te maken. SP-raadslid Biljana Marković: “Reizigers zullen veel sneller geneigd zijn om in plaats van de auto de bus te nemen als ze onder een overkapping kunnen wachten wanneer het regent. Bovendien zijn er mensen die een bankje nodig hebben omdat ze bijvoorbeeld slecht ter been zijn.” Andere genoemde verbeteringen zijn het toevoegen van een fietsenstalling en een deelhub, een plek waar deelfietsen netjes geparkeerd kunnen worden.

Lees verder
28 januari 2025

Linkse partijen in Nijmegen zijn bezorgd over buslijnen bij de invoering van 30km/uur als norm

Foto: Maurits90

De SP is met GroenLinks, de PvdD en de PvdA van mening dat een eventuele norm van 30 km/uur in de stad er niet toe mag leiden dat de doorstroom van bussen beperkt wordt. Aanstaande woensdagavond stemt de gemeenteraad over de nieuwe mobiliteitsvisie, waardoor veel wegen van 50 km/uur naar 30 km/uur kunnen gaan. De linkse partijen dienen een motie in om te voorkomen dat het busverkeer daar de dupe van wordt.

Lees verder

Pagina's

U bent hier