h

Standpunten

A (9) B (15) C (9) D (9) E (2) F (2) G (10) H (10) I (2) J (1) K (5) L (3) M (5) O (9) P (6) R (4) S (17) T (8) V (10) W (11)

Bij aanbesteding van werk door de gemeente worden aanvullende eisen gesteld met betrekking tot opleidingsplaatsen/ stages en werk voor Nijmeegse jongeren.

We zetten ons in voor aansluiting van Nijmegen op NS-nachtnet.

Op initiatief van de SP gaan alle stadsbussen en gemeentelijke voertuigen op aardgas rijden. De gemeente moet zich ervoor inspannen dat andere bedrijven en instellingen ook op schone brandstof overgaan.

De SP wil een acceptatierecht voor leerlingen op bijzondere scholen. Dit leidt tot een uitbreiding van de vrije schoolkeuze, omdat scholen voortaan alle leerlingen toe moeten laten als de grondslag van de school wordt gerespecteerd.

Al het achterstallig onderhoud aan bestaande fietspaden moet komende jaren worden aangepakt. Dat kan als de geplande uitbreiding van het onderhoudsbudget wordt doorgevoerd.

Als alle fietsklemmen bij het Centraal Station of in het centrum vol staan, treedt de gemeente terughoudend op bij het verwijderen van fout gestalde fietsen.

Nijmegen moet de goedkoopste stad van Nederland blijven voor mensen met een huurwoning, Met het afschaffen van de afvalstoffenheffing is dat gegarandeerd.

Het amateurkunstklimaat is belangrijk voor Nijmegen. Het versterkt betrokkenheid van bewoners bij hun wijk, het maakt jonge mensen creatief en talentontwikkeling zorgt voor doorstroming naar beroepsopleidingen. Het amateurkunstklimaat wordt gesterkt door enkele jaarlijkse evenementen zoals het Pepernotencircus en het amateurtheater festival.

Naast de professionele kunst moet de amateurkunst bevorderd worden; optredens in wijkcentra, verzorgingstehuizen en dergelijke worden met kleine subsidiebedragen beloond.

Waar het kabinet de AOW-leeftijd verhoogt van 65 naar 67, zijn het vooral ouderen die in de praktijk zijn afgedankt of afgeschreven. Van de 64-jarigen werkt nog maar 13%. Ook in de leeftijd tussen 50 en 60 zijn nog heel veel mensen die niet aan de bak komen, maar die graag willen. Laten we eerst mensen aan het werk houden in plaats van te eisen dat iedereen langer doorwerkt. Iedereen die wil en kan werken verdient daarom goede ondersteuning.

Samen met bedrijfsleven en beroepsonderwijs sluit de gemeente opleidingsverbonden zodat er voldoende geschikte stageplaatsen en leer-werktrajecten komen voor scholieren en (voortijdig) schoolverlaters.

Bij nieuwbouw en verbouw van panden ontbreekt het nu aan duidelijke normen waaraan de beeldkwaliteit moet voldoen. Dat moet anders. Voor heel Nijmegen moeten (op wijk en buurtniveau) algemene beeldende criteria worden vastgesteld die eenvoudig globaal toetsbaar zijn. Dit maakt ondoorzichtige besluitvorming door de commissie beeldkwaliteit overbodig en leidt daarmee tot minder bureaucratie, meer transparantie en democratische controleerbaarheid. Beeldverloedering door bijvoorbeeld reclames in beschermde stadsbeelden en beschermde stadsgezichten wordt niet langer getolereerd.

Voor mensen met een koopwoning koerst Nijmegen op een gemiddelde positie van alle grote steden (100.000+). We hoeven niet duurder te zijn dan anderen, maar ook niet goedkoper. Goede voorzieningen in de wijken en de stad vragen om een redelijke belasting.

Het bestuur van de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid (OBGZ) krijgt niet langer de ruimte om zelfstandig te bepalen waar bibliotheekfilialen komen (of dicht gaan) en wat de inhoudelijke eisen zijn die aan zo'n filiaal worden gesteld. De gemeente betaalt en bepaalt, de OBGZ voert uit.

Alle wijken blijven bereikbaar met het openbaar vervoer: het OV blijft door het Centrum rijden en niet alleen over de Waalkade. In het buslijnennet worden meer dwarslijnen aangelegd zodat de interne bereikbaarheid tussen Nijmegen West en Oost wordt verbeterd. Deze lijnen worden doorgetrokken tot transferia aan de rand van de stad.

De bereikbaarheid van de stad wordt verbeterd door onder andere de aanleg van de stadsbrug en verbetering van het openbaar vervoer (HOV). Bij het Centraal Station en de Hezelpoort komen nieuwe parkeergarages zodat het centrum beter bereikbaar wordt. Voordat deze parkeergarages zijn aangelegd, ontwikkelt de gemeente een plan voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage aan de Wedren.

Er komen netto minstens 3000 betaalbare huurwoningen bij, waarvan 1000 woningen voor starters. Deze woningen staan voor de komende jaren grotendeels in de planning, maar de crisis gooit nu roet in het eten. De gemeente kan de bouw van drie- tot vierduizend betaalbare huurwoningen garanderen door in de onrendabele top van sociale huurwoningen 150 miljoen euro te investeren. Dit geld komt vrij als woningcorporaties bereid zijn de grond onder hun bestaande woningen aan de gemeente te verkopen. Corporaties beschikken dan over kasgeld dat ze nu niet hebben.

Onze wensen voor nieuw beleid zijn heel beperkt vergeleken met de mogelijk tientallen miljoenen die aan landelijke bezuinigingen op Nijmegen afkomen. De belangrijkste opgave voor de komende jaren is de landelijke bezuinigingen van Balkenende-Bos het hoofd te bieden. Dat kan door gebruik te maken van gemeentelijke reserves en a-structurele ruimte in de begroting maximaal te benutten. Hiermee kunnen we zo’n 100 miljoen aan eenmalige middelen inzetten om de komende vier tot vijf jaar zo’n 20 tot 25 miljoen aan landelijke bezuinigingen op te vangen.

Mensen die aankloppen voor bijzondere bijstand komen voortaan eerder in aanmerking voor een financiële bijdrage (bijstand-om-niet) in plaats van een lening (leenbijstand). Daarmee voorkomen we dat mensen zich in de schulden moeten steken.

We realiseren een Nijmeegse binnenring op het traject Energieweg, Neerboscheweg, Weg door Jonkerbos, Grootstalselaan, Scheidingsweg.

De bladkorven in de herfst blijven en worden op tijd geleegd. De locatie van de korven wordt in overleg met de bewoners vastgesteld.

Het aantal bomen in de stad dient op peil te blijven. Overal waar bomen worden gekapt, dienen er minstens evenveel nieuwe bomen (eventueel elders in de wijk) terug te komen.

Bouwplannen voor seniorenwoningen worden voortaan gecontroleerd op 'seniorenvriendelijkheid'. Dat voorkomt dat achteraf met gemeentelijk WMO-geld allerlei aanpassingen noodzakelijk zijn.

Nieuwbouwwoningen zijn zoveel mogelijk levensloopbestendig, zodat mensen niet hoeven te verhuizen als ze in een nieuwe fase van hun leven komen.

De wachtgelegenheden en informatieruimten worden verbeterd, met name met het oog op ouderen en passagiers met een handicap.

De buurtrangers blijven we belonen voor hun inzet voor een schone wijk. Het aantal kinderen dat onder begeleiding geregeld zwerfvuil in hun wijk opruimt is de afgelopen jaren gegroeid naar 600. We gaan samen met ouders en basisscholen dit aantal verder uitbreiden naar 1000.

Bij fietsenstallingen komen camera's om fietsendiefstal terug te dringen.

Cameratoezicht kan een politie-agent niet vervangen, maar op sommige plekken draagt het bij aan de sociale veiligheid, zoals het busstation of de stationstunnel.

We handhaven het centraal inschrijfpunt met als doel dat zoveel mogelijk kinderen in de eigen wijk naar school gaan. Als op elke school gegarandeerd goed onderwijs wordt gegeven in kwalitatief goede schoolgebouwen, dan is het totaal onnodig dat kinderen hun eigen school in de buurt voorbij lopen om naar een school te gaan ver van het ouderlijk huis. Dat laatste is eveneens slecht voor een goede integratie binnen wijk en buurt.

Met de komst van een tram in de Burchtstraat zal de markt daar op termijn moeten verdwijnen. Om versnippering van de markt te voorkomen wordt na de herinrichting van Plein’44 met de marktkooplieden gesproken over een nieuwe opstelling van de markt. Dit is ook wenselijk omdat de bus nu op marktdagen niet over de Burchtstraat rijdt. Per saldo zijn daarmee het openbaar vervoer, het centrum en de markt beter geholpen.

De verkoop en teelt van softdrugs voor de Nederlandse markt moet worden gelegaliseerd. Dat is de beste manier om overlast en criminaliteit tegen te gaan, en de controle op de kwaliteit te verbeteren. Verkoop van harddrugs blijft strafbaar.

De collectieve ziektekostenverzekering voor uitkeringsgerechtigden blijft in stand. We maken deze verzekering beschikbaar voor alle inwoners van Nijmegen.

Het college blijft veelvuldig in contact met het Nijmeegse bedrijfsleven.

Het succesvolle gemeentelijk bedrijvenloket breiden we uit.

De gemeente als opdrachtgever geeft meer kleinere (lokale) ondernemingen een serieuze kans als zij meedingen naar gemeentelijke opdrachten.

Kunsteducatie is erg belangrijk. Bij kinderen en jongeren ligt de basis voor verdere kunstparticipatie in de stad. Kunsteducatie is er niet alleen om bij te dragen aan esthetische ontwikkeling van jonge mensen, goede kunsteducatie maakt jonge mensen sterk, mondig en levert een positieve bijdrage aan de maatschappij.

Door de SP is er een cultuurfonds gekomen voor gezinnen met een laag inkomen. Hieruit krijgen schoolgaande kinderen een korting van 225 euro voor cultuureducatie, bijvoorbeeld in de Lindenberg. We houden het cultuurfonds in stand en zorgen ervoor dat er nog meer kinderen gebruik van gaan maken.

Cultuurhistorie is wezenlijk voor de toekomst: voor de identiteit, samenhang, trots en het zelfbewustzijn van de stad en haar bewoners. Een rijk cultuurhistorisch profiel heeft een groot economisch belang, voor stadspromotie, voor toerisme, voor vestiging van bedrijven en bewoners. Nijmegen is de oudste stad van Nederland. Het verleden van Nijmegen kent 3 hoogtepunten: de Romeinse oudheid, de Middeleeuwen en de periode van het industriële erfgoed. Daarom:

Voor (betaalde) dagbesteding van verslaafde daklozen blijft Bureau Dagloon de aangewezen partij.

Sinds kort verliezen veel mensen hun indicatie voor de dagopvang omdat de landelijke overheid veel strengere eisen stelt. Het bezoeken van dagopvang is vaak noodzakelijk om eenzaamheid te voorkomen en mogelijkheden tot zelfredzaamheid te behouden. Hiermee wordt voorkomen dat ouderen naar een verzorgingshuis moeten. Om de gevolgen van deze landelijke bezuiniging op te vangen maken we gespreid over de stad mogelijkheden voor dagopvang zodat ouderen niet buiten de boot vallen.

In Nijmegen hoeft niemand op straat te slapen. We zorgen voor voldoende opvang zodat alle daklozen onder dak zijn.

De opvang via Sancta Maria blijven we ondersteunen.

Het aanbod van goedkopere huurwoningen voor jongeren moeten we verder vergroten.

De hulpverlening stemmen we beter op elkaar af zodat de verschillende organisaties beter dan nu samenwerken.

Straathoekwerkers worden vaker ingezet om een zo goed mogelijk contact met deze jongeren te behouden.

Door gezinscoaches en een sociaal vangnet op scholen willen we voorkomen dat jongeren überhaupt op straat terecht komen.

Met digitale verkeersborden (dynamisch verkeersmanagement) wordt de doorstroming van het verkeer door de stad beter geregeld.

Doornroosje moet de komende periode definitief verhuizen naar de TPG-locatie tussen Centraal Station en politiebureau. Daarmee is een bloeiende toekomst voor een van de beste pop-podiums van Nederland gegarandeerd.

De Dorpensingel-Oost bij Ressen moet zoals gepland in 2012 worden aangelegd. Het toenemende verkeer uit Bemmel rijdt dan niet langer dwars door nieuwe Lentse woonwijken.

De politie grijpt direct in bij klachten over drugspanden en wietplantages in de wijk. Indien nodig en mogelijk vindt huisuitzetting plaats. Criminelen die hun woonomgeving terroriseren worden zodra mogelijk hun huis uitgezet.

De gemeente blijft het goede voorbeeld geven door duurzaam en fairtrade in te kopen en bij de aanschaf van apparatuur te kiezen voor energiezuinige varianten.

Dit is een kop

En dit is de gewone tekst.

  • fadsfasd
  • b
  • c

 

De grootste winst op energieverbruik is te behalen bij bedrijven. Dat kan door beter advies van onder andere de gemeente en door eisen in de milieuvergunning op te nemen waardoor bedrijven verplicht worden om zuinig om te gaan met energie.

Op korte termijn moeten er meer gratis fietsklemmen komen aan de voorkant en de westzijde van het Centraal Station. Wachten tot de oplevering van nieuwe (fiets)parkeergarage aan de Van Schaeck Mathonsingel duurt te lang.

Bij het opknappen van invalswegen en busroutes gebruiken we voortaan fluisterasfalt.

De bezuiniging op de wijkbibliotheken wordt teruggedraaid. Brakkenstein, Hatert, Hengstdal en Oud-West houden een wijkbibliotheek met een volwaardig aanbod van jong tot oud.

Ook andere wijkbibliotheken met een beperkte collectie worden stapsgewijs uitgebreid tot volwaardige filialen met een collectie voor alle leeftijden en doelgroepen.

Meijhorst krijgt weer een volwaardige wijkbibliotheek.

We zetten ons in voor wijkgebonden en kleinschalige vmbo-scholen. Uitgangspunt is maximaal 600 leerlingen. Een grote vmbo-school in Lindenholt voor 840 leerlingen is wat ons betreft te groot.

In noodgevallen kunnen we kiezen voor een tijdelijke gemeentelijke personeelsstop en interne banencarrousel, waardoor binnen de gemeentelijke organisatie tijdelijk sprake is van onderbezetting op verschillende functies. Dit is in beginsel een ongewenste situatie, maar nog altijd beter dan snijden op belangrijke voorzieningen in de stad.

Gemeentelijke belastingen voor bedrijven worden zoveel mogelijk naar draagkracht (WOZ-waarde) geheven. Zo schaffen we de maximering van het rioolrecht (stapsgewijs) af waardoor het rioolrecht voor kleine ondernemers bijna wordt gehalveerd. Het reinigingsrecht voor kleine ondernemers halveren we ook door de kosten hiervan te versleutelen in de OZB voor alle ondernemers.

Het verplichte inburgeringsonderwijs moeten we als gewoon onderwijs behandelen. Daar hoort bij: gemengd onderwijs voor mannen en vrouwen.

De landelijke bezuiniging op de gesubsidieerde arbeid mag niet leiden tot gedwongen ontslagen van werkers in een gesubsidieerde baan. Om de bezuinigingen op te vangen gaat de gemeente in onderhandeling met grote werkgevers (met name onderwijs, zorg, kinderopvang) om een deel van de gesubsidieerde banen om te zetten in een reguliere baan met CAO-loon. Daartegenover staat de garantie dat deze werkgevers hun overige gesubsidieerde banen voor de komende jaren mogen houden. De gemeente zelf geeft hierin het goede voorbeeld door 50 procent van de gemeentelijke subsidiebanen te ‘witten’.

Een moderne stad beschikt over moderne infrastructuur. Daarom wordt in heel Nijmegen een glasvezelnetwerk aangelegd dat uiteindelijk voor alle huishoudens en bedrijven beschikbaar is. Hiermee kan iedereen gebruik maken van supersnel internet, telefonie en televisie over de glasvezel. Glazenkamp in de Hazenkamp laat het succes zien. In de grotere parken zorgen we voor gratis draadloos internet.

Het gratis openbaar vervoer voor ouderen is een doorslaand succes. Eke dag trekken honderden ouderen met de bus door
de stad. Dat is niet alleen goed voor de sociale contacten. Ook ondernemers in de binnenstad hebben hier veel profijt van. Nijmegen is de eerste stad in Nederland waar dit definitief geregeld is. Daar zijn we als SP heel erg trots op.

Groene plekken in de stad worden gespaard en waar mogelijk verbeteren we de kwaliteit en toegankelijkheid van het openbaar groen. De groennorm (binnen loopafstand een grote groenvoorziening) wordt strikt gehandhaafd en leidt tot uitbreiding van openbaar groen in wijken waar nog niet aan deze norm wordt voldaan. Door vooral te kiezen voor herontwikkeling van bestaande locaties kunnen we openbare ruimte en groen sparen en zelfs uitbreiden waar het nodig is. Ook kan nieuw openbaar groen gerealiseerd worden door de toepassing van etagebouw waar dit mogelijk is.

Er wordt meer geld uitgetrokken voor de aanpak van (achterstallig) onderhoud aan het groen. Bij acute klachten als hoog opgroeiend onkruid wordt direct ingegrepen.

Mensen met een beperking moeten ook kunnen sporten. De gemeente verstrekt geschikte sportvoorzieningen en ondersteunt sportclubs om mensen met een beperking te faciliteren.

Hardnekkige overlast door hangjongeren wordt stevig aangepakt. De politie richt een speciaal team op om wijk voor wijk de ‘rotte appels’ eruit te plukken. Doel is om criminele jongeren uit hun omgeving te halen en ze weer op het rechte pad te brengen. De meelopers helpen we aan het werk of krijgen een opleiding naar werk, zodat ze niet tot laat in de nacht op straat hangen. Ouders worden actief ondersteund bij de opvoeding van hun ontspoorde kinderen.

Herbouw van de Donjon heeft onze steun, wij staan achter de uitslag van het referendum. De voorwaarden bij het referendum blijven overeind: herbouw vindt alleen plaats met authentiek materiaal, herbouw kost de gemeente geen geld, de toren moet openbaar toegankelijk zijn zodat iedereen van het uitzicht kan genieten. De gemeenteraad heeft het laatste woord over de (mogelijk commerciële) invulling van de Donjon. De Donjon gaat een onderdeel vormen van het speerpunt Middeleeuwen.

Er is geen enkele reden om Heumensoord te verkopen. Het huidige bosbeheer van Heumensoord staat op een bijzonder hoog peil. Uit heel Nederland komen deskundigen en natuurvrienden kijken hoe in Heumensoord aan natuurlijk bosbeheer wordt gedaan. Kleinschalige kap van bomen om er heide van te maken is acceptabel, een grote kale heidevlakte tussen Nijmegen en Malden is onwenselijk.

Nijmegen heeft vijf hobbywerkplaatsen die belangrijk zijn voor de vrijetijdsbesteding van ouderen en mensen zonder werk. Deze centra hebben een ontmoetingsfunctie waar ouderen en mensen zonder werk bijna dagelijks terecht kunnen voor het uitoefenen van creatieve activiteiten. Het is een belangrijke plek om de contacten te onderhouden en de eenzaamheid van ouderen te voorkomen. Deze belangrijke voorziening verdient blijvende steun van de gemeente.

Overlast van hondenpoep blijven we tegengaan. Naast goede voorzieningen in elke wijk, worden hondeneigenaren verantwoordelijk gesteld voor de uitwerpselen van hun viervoeter. Hondenpoep op straat (buiten de poepveldjes) is onacceptabel.

Door vooral te kiezen voor herontwikkeling van bestaande locaties kunnen we openbare ruimte en groen sparen en zelfs uitbreiden waar het nodig is. Ook kan nieuw openbaar groen gerealiseerd worden door de toepassing van etagebouw waar dit mogelijk is.

Nieuwe klanten van de Sociale Dienst krijgen een huisbezoek om de intake uit te voeren. De ambtenaar gedraagt zich tijdens de intake altijd als een bezoeker. Dus geen gesnuffel in kasten en slaapkamers.

Een huiszoeking waarbij de ambtenaar optreedt als rechercheur mag alleen gedaan worden als er sprake is van verdenking van fraude. Zo'n huisbezoek mag onaangekondigd plaatsvinden.

Voor een client moet altijd duidelijk zijn wat de status van het huisbezoek is.

De gemeente blijft huisjesmelkers aanpakken onder andere door de huurteams financieel te blijven steunen. Nieuwe studenten worden door de gemeente actief geïnformeerd over hun rechten als kamerbewoner om weerbaar te zijn tegen misstanden.

In plaats van te slopen moeten woningcorporaties inzetten op de aanpak van achterstallig onderhoud en renovatie van huurwoningen. Door bestaande woningen energiezuinig te renoveren kunnen de woonlasten omlaag. Mensen betalen dan wel meer huur, maar zijn via hun energierekening per saldo goedkoper uit. Randvoorwaarde bij energiemaatregelen is dat de huur niet boven de huursubsidiegrens komt en dat de maatregelen niet duurder zijn dan de besparing op de energienota.

Indicaties voor aangevraagde gemeentelijke voorzieningen en zorg vinden bij de mensen thuis plaats. Telefonische indicatiestelling is onwenselijk. Mensen moeten binnen de wettelijke termijn van zes weken een indicatie te krijgen. Wachtlijsten of overschrijding van deze termijn zijn taboe.

Samen met gevestigde bedrijven in Nijmegen start de gemeente nieuwe initiatieven om meer innovatiecentra voor starters te ontwikkelen en te faciliteren (vergelijkbaar met Mercator op het universiteitsterrein). Daarnaast moet er meer betaalbare en representatieve ruimte komen voor startende ondernemers.

Voor jongeren tot en met 27 jaar garandeert de gemeente werk of een opleiding naar werk. Deze garantie op werk betekent ook een plicht tot werken voor wie daartoe in staat is. Uitgesloten van de arbeidsplicht zijn jongeren die om medische of sociale redenen niet in staat zijn te werken. Samen met bedrijfsleven en onderwijsinstellingen worden afspraken gemaakt om deze opleidings- en werkgarantie daadwerkelijk waar te maken. Als alle jongeren aan het werk zijn wordt de leeftijdsgrens waarop de gemeente werk garandeert verder opgetrokken.

De zoveelste reorganisatie van de Keizer Karel Podia (KKP) is mislukt, waarmee onomstotelijk is aangetoond dat de KKP niet op eigen benen kan staan. Vanuit de gemeente is er nooit grip op de zaak gekomen omdat de KKP altijd op een te grote afstand stond. De KKP wordt als zelfstandige NV (Mensec) opgeheven en ondergebracht bij de gemeente. Daarmee wordt de KKP een gemeentelijke schouwburg en concertzaal.

Het aantal koopzondagen wordt niet verder uitgebreid. Dit is in het belang van kleine ondernemers die het anders afleggen tegen groot winkelbedrijven.

Bij de zondagsopenstelling van supermarkten is een betere spreiding over de stad gewenst. Vergunninghouders moeten ieder jaar opnieuw inschrijven zodat andere/ kleinere ondernemingen ook een kans krijgen. Overlast voor bewoners is een van de belangrijkste criteria bij het evalueren en toekennen van een vergunning.

Het verbieden van kraken lost de woningnood niet op. Als er genoeg woningen zijn, heeft niemand meer een reden om te kraken. Met het kraakverbod wordt het speculanten en vastgoedeigenaren nog gemakkelijker gemaakt om woningen of kantoorruimte leeg te laten staan. In tijden van woningnood moet leegstand juist aangepakt worden. Kraken kan daarbij helpen.

Kunst en cultuur moeten (nog) meer de wijken in worden gebracht (community arts). Uitgangspunt hierbij is: de wijk in waar het kan, centraal aanbieden waar het moet.

Er moet ruimte zijn voor nieuwe culturele experimenten. Culturele instellingen moeten betaalbare huisvesting krijgen.

In 2008 startte het experiment met de Nijmeegse Kunstbus. Aanleiding was dat veel scholen problemen hadden met het leerlingenvervoer naar musea. Het SP-voorstel om de Kunstbus te realiseren, bleek een schot in de roos. Jaarlijks brengen inmiddels meer dan 4000 leerlingen een bezoekje aan musea en andere podia. We houden de Kunstbus in stand en breiden het initiatief mogelijk uit naar nog meer basisscholen.

We breiden de formulierenbrigade uit zodat alle mensen met een laag inkomen krijgen waar ze recht op hebben.

De eisen voor kwijtschelding van de BSR (oude waterschapsbelasting) mogen niet strenger zijn dan die van de gemeente: draagkracht en vermogenspositie moeten op eenzelfde manier bekeken worden.

De langdurigheidstoeslag moet weer gelden voor mensen die drie jaar een uitkering hebben. Mensen die wel gewerkt hebben, maar al langer dan vijf jaar op bijstandsniveau zitten, hebben ook recht op langdurigheidstoeslag.

We schaffen het leengeld af (50 cent) voor boeken die van het ene naar het andere filiaal worden vervoerd.

De Luisemert, de vlooienmarkt op maandag, moet meer betrokken worden bij de centrummarkt zodat zij meer profiteren van de stadsbezoekers.

Landelijke trend binnen de Wmo is dat de mantelzorg steeds meer professionele zorg op zich moet nemen: wie mantelzorg ontvangt, krijgt vaak een korting op de professionele zorg. In Nijmegen doen we hier niet aan mee: wie mantelzorg krijgt, behoudt het recht op professionele zorg. Alleen zo houden we de belangrijke en noodzakelijke mantelzorg in stand.

Nijmegen gaat meedoen aan het landelijk experiment van gratis medische heroïne verstrekking. We zorgen voor voldoende geld om het experiment ten minste voor vier jaar te bekostigen. De komst van de medische heroïneverstrekking mag niet ten koste gaan van andere voorzieningen in de maatschappelijke opvang.

Milieuvergunningen voor vervuilende industrieën worden streng gehandhaafd en waar mogelijk aangescherpt. Hierbij wordt gebruik gemaakt van kennis en ervaring van bewoners en deskundige milieuorganisaties.

Er komt een landelijke regeling die voertuigen van een label voorziet op basis van de uitstoot van schadelijke gassen. Schone auto's met een minimum aan uitstoot krijgen in Nijmegen korting op parkeertarieven en -vergunningen. Nijmegen stelt in delen van de stad een milieuzone in waar alleen vrachtverkeer met roetfilter of een schone motor (Euro 4 model) toegang hebben.

De gemeente kan structureel enkele miljoenen besparen door minder uit te geven voor beleid, overhead en inhuur van personeel. Van grotere gesubsidieerde instellingen kunnen we vragen om eventuele reserves aan te spreken en ook te bezuinigen op beleid en overhead. Op uitvoering willen we niet bezuinigen.

We blijven inzetten op het opknappen van sportcomplexen. Goede voorzieningen zorgen dat meer mensen er gebruik van zullen maken.

We gaan segregatie tegen door bij het verlenen van subsidies te sturen op initiatieven die de integratie bevorderen.

Kleine sportclubs gaan we ondersteunen met verenigingsondersteuning zoals nu ook al bij grote sportclubs gebeurt.

Veelbelovende particuliere initiatieven, zoals Futsal Chabbab en de skatehal Waalhalla, kunnen op onze steun rekenen.

Het is niet langer de bedoeling dat kansrijke scholen alleen maar groeien en kansarme scholen leeglopen. Dan betaalt de belastingbetaler enerzijds voor de uitbreiding van een school en anderzijds voor leegstand. Als vrijheid van onderwijs betekent dat we onnodig dubbel moeten betalen, doen wij daar niet aan mee. Daarom is het nuttig dat zogenaamde schoolplafonds worden vastgesteld om ongewenste groei tegen te gaan zodat scholen kleinschalig blijven.

Kinderen die naar een van de twaalf open wijkscholen gaan, krijgen extra aandacht middels een ruim activiteitenpakket zoals gym, sport en cultuur. Er is veel aandacht voor eventuele achterstand- en opvoedingsbegeleiding.

Er zijn in de stad steeds meer ‘sportieve scholen'. Het is wenselijk dat ook het aantal 'kunst- en cultuurscholen' groeit.

De gemeente maakt alle openbare gemeentelijke gebouwen toegankelijk evenals alle sportgelegenheden die ook bruikbaar moeten zijn voor mensen met een beperking. Voor mensen met een beperking van het gehoor moet in wijkcentra een ringleiding aanwezig zijn. De gemeente steunt actief het toegankelijk maken van andere openbare gebouwen.

De openbare ruimte wordt voor mensen met een beperking toegankelijk gemaakt aan de hand van de 'checklist toegankelijkheid openbare ruimte'. Als trottoirs worden vervangen, komt er op elke hoek een afrit, zodat mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen gemakkelijk kunnen oversteken. Ook voor mensen met een visuele beperking wordt het trottoir toegankelijker door middel van geleidingstegels en verkeerslichten met geluidssignaal.

Helaas kennen we ook in Nijmegen het fenomeen dat naar de ene school veel kansrijke kinderen gaan en naar een andere school veel kansarme. Dit noemen we segregatie. Kansarme leerlingen hebben ouders met een laag inkomen en/of een lage opleiding, de rest van de kinderen noemen we kansrijk.

Het succes van Oud-West naar Werk en Hatert naar Werk moet uitgebreid worden naar andere wijken.

Het openbaar vervoer wordt aantrekkelijker gemaakt met kortingsregelingen voor de OV-chipkaart. Incidentele busreizigers kunnen met een betaalbaar buskaartje blijven reizen zonder een OV-chipkaart aan te schaffen. Het KAN-kaartje blijft behouden. De OV-chipkaart mag niet leiden tot een verhoging van de tarieven, zoals nu het geval is. De OV-chipkaart wordt pas verplicht ingevoerd, zodra dit het enige betaalbewijs in het OV is.

OZB

We heffen belastingen zoveel mogelijk naar draagkracht (WOZ-waarde). Zo is 90 procent van de Nijmeegse bevolking beter af als de afvalstoffenheffing wordt afgeschaft en via de OZB wordt geheven. Alle huurders en 80 procent van de woningeigenaren zijn dan goedkoper uit.

Uitgangspunt voor de jaarlijkse OZB-stijging is dat deze de gemiddelde stijging van de gemeentelijke kosten (de CBS-index) blijft volgen. Elke lagere indexering leidt ertoe dat we moeten inleveren op voorzieningen.

Er komen nieuwe bezoekersparkeergarages aan de rand van het centrum (Van Schaeck Mathonsingel en Hezelpoort). De parkeergarages worden niet geprivatiseerd. Voordat deze parkeergarages zijn aangelegd, ontwikkelt de gemeente een plan voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage aan de Wedren.

De Nijmeegse parkeertarieven blijven in lijn met het gemiddelde van alle grote steden (100.000+) zodat Nijmegen zichzelf niet uit de markt prijst.

Bij uitgifte van vergunningen gaan bewonersvergunningen vóór zakelijke vergunningen.

Bij nieuwbouwprojecten in bestaande wijken wordt zoveel mogelijk ondergronds parkeren op eigen terrein doorgevoerd.

Parkeervergunningen in de wijken alleen als de bewoners er om vragen, en de parkeervergunningen moeten dan betaalbaar zijn. De tarieven voor de vergunningen in de wijken worden daarom de komende vier jaar bevroren.

Het gemeentelijk personeelsbestand dient een afspiegeling te zijn van de Nijmeegse beroepsbevolking. Waar de samenleving verkleurt, kan de gemeente het zichzelf niet permitteren een relatief witte organisatie te zijn. Bovendien vervult de gemeente een belangrijke voorbeeldfunctie. Daarom formuleert de gemeente heldere en haalbare doelstellingen met betrekking tot aanname, ontslag en promotie van personeel uit allochtone groepen.

In Nijmegen zetten we maximaal in op hergebruik van plastic. Zolang de rijksoverheid alleen subsidie geeft voor gescheiden inzameling halen we plastic afval huis aan huis op. Voor succesvolle afvalscheiding is het wel nodig dat de groene vuilniszak van 50 cent wordt afgeschaft. De ervaring leert dat een tarief(zak) voor het restafval leidt tot ontwijkgedrag van de burger: het gescheiden plastic raakt hierdoor vervuild met restafval.

De leerlingen krijgen de aandacht die ze verdienen en praktijkgericht onderwijs. Initiatieven daarvoor worden door de gemeente ondersteund.

Samen met bedrijfsleven en beroepsonderwijs wordt een opleidingsverbond gesloten zodat er voldoende geschikte stageplaatsen en leer-werktrajecten komen voor scholieren en (voortijdig) schoolverlaters.

Probleemgezinnen hebben vaak zelf een groot probleem en zijn geregeld ook een probleem voor hun directe woonomgeving. We voorkomen dat mensen hun huis worden uitgezet vanwege betalingsachterstanden of psychische of sociale problemen.

Er wordt vroegtijdig ingegrepen en adequate zorg voor deze gezinnen geboden. Dit kan het overgrote deel van de huisuitzettingen voorkomen. De gezinscoach is hiervoor een geschikt middel en heeft bewezen te werken. De gezinscoach wordt in de hele stad ingezet.

De bruto vergoeding voor Nijmeegse raadsleden wordt tegen de wens van de SP vanaf volgend jaar verhoogd van 1925 euro naar 2129 euro per maand (+11%). SP-raadsleden dragen hun raadsvergoeding vrijwillig af aan de partij, zodat hiermee landelijke en lokale activiteiten betaald kunnen worden. Daar tegenover staat een vaste vergoeding voor onkosten, omdat ook SP-raadsleden er geen geld bij hoeven te leggen.

Iedereen die werkloos raakt moet van werk naar werk begeleid worden. Nijmegen heeft de afgelopen jaren zelf het voortouw genomen bij de arbeidsbemiddeling en re-integratie: alle miljoenenverslindende re-integratiebureaus zijn buiten de deur gezet. Zaak is wel dat de gemeentelijke re-integratie beter gaat functioneren zowel wat betreft het koppelen van de juiste werkzoekende aan de juiste baan, de begeleiding van werkzoekenden en de nazorg naar bedrijven.

Met een halvering van het reinigingsrecht (afvalinzameling) zouden kleine ondernemers nog eens 125 euro per jaar kunnen besparen. Voor kleine ondernemers met een bedrijfje aan huis schaffen we het reinigingsrecht helemaal af. De kosten worden betaald door een kleine verhoging van de OZB voor alle bedrijven, zodat ook hier geldt: sterkste schouders, zwaarste lasten.

Grote bedrijven betalen nu nauwelijks rioolheffing, waardoor kleine bedrijven te veel betalen. Als alle bedrijven naar draagkracht rioolbelasting betalen is 97 procent van de bedrijven goedkoper uit. We schaffen de maximering van het rioolrecht (stapsgewijs) af waardoor het rioolrecht voor kleine ondernemers bijna wordt gehalveerd. Deze lastenverlaging kan kleine ondernemers jaarlijks bijna 100 euro opleveren.

Zeventig procent van de bevolking vindt Nijmegen schoon. Dat kan nog beter: we gaan voor minstens 75 procent. Tachtig procent van de bevolking vindt zijn eigen buurt schoon. Ook dat kan beter: we gaan voor minstens 85 procent.

Het schoolfonds voor alle gezinnen met een laag inkomen blijft in stand. Met dit SP-initiatief krijgen ouders een tegemoetkoming op de aanschaf van boeken, aanvullende leermiddelen, excursies en andere schoolfestiviteiten. Scholen geven in het voortgezet onderwijs een korting van 100 euro per kind en in het basisonderwijs een korting van 50 euro per kind.

Voor gezinnen met kinderen kwam er dankzij de SP een schoolfonds, een sportfonds en een cultuurfonds. Het schoolfonds keert jaarlijks 100 euro uit per kind in het voortgezet onderwijs en 50 euro per kind in het basisonderwijs. De maximale vergoeding voor deelname aan sport- en cultuuractiviteiten is voor elk fonds 225 euro per kind. We houden al deze fondsen in stand en zorgen dat er nog meer gezinnen gebruik van maken.

Samen met het beroepsonderwijs, het voortgezet onderwijs en de nieuwe bovenschoolse voorziening start de gemeente een offensief tegen schooluitval. Het doel is: geen leerling gaat zonder diploma of certificaat van school.

Geen kind gaat van de basisschool zonder een zwemdiploma.

Seniorenwoningen worden dicht bij wijkvoorzieningen gebouwd waardoor het mes aan twee kanten snijdt: winkels krijgen meer publiek en ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen.

Ouderen en/of mensen met een beperking moeten zo lang mogelijk in hun eigen huis kunnen blijven wonen. De Wmo (Wet maatschappelijke ondersteuning) moet dit mogelijk maken met aanpassingen, zorg en andere voorzieningen.

Voorlopig komt er een totale stop op de sloop van betaalbare huurwoningen. Sloop en vervangende nieuwbouw leidt per saldo tot verlies van betaalbare huurwoningen en bovendien raakt het hele toewijzingssysteem (Entree) verstopt. De wachttijden voor een betaalbare huurwoning lopen daardoor nog meer op. Dat is op dit moment niet acceptabel. Als er in de toekomst sprake is van sloop, wordt alleen op kleine schaal sloop en vervangende nieuwbouw toegestaan onder voorwaarde dat de zittende bewoners er mee instemmen.

Op vierbaanswegen die de stad uitgaan mag de snelheidslimiet verhoogd worden naar 70 kilometer per uur zodra er geen kruisend fiets- en voetgangersverkeer meer is.

Hogere inkomens (meer dan 42.000 euro gezinsinkomen) komen niet langer meer in aanmerking voor een sociale huurwoning. De slaagkans voor de doelgroep neemt daardoor tot 10 procent toe. Voortaan wordt bij de toewijzing van huurwoningen weer gekeken naar de gezinssamenstelling en de grootte van de woning. Gezien de lange wachttijden voor een betaalbare huurwoning is het niet wenselijk en niet acceptabel dat een alleenstaande zich nu kan inschrijven voor een betaalbare gezinswoning met drie slaapkamers.

Door de SP is er een sportfonds gekomen voor gezinnen met een laag inkomen. Hieruit krijgen schoolgaande kinderen een korting van 225 euro op één lidmaatschap van de sportclub. We houden het sportfonds in stand en zorgen ervoor dat er nog meer kinderen gebruik van gaan maken.

We voeren een Sportstrippenkaart in waarmee jongeren samen vanuit school kennis kunnen maken met sportverenigingen in hun eigen buurt.

Met de aanleg van de stadsbrug en verbreding van de A50 zijn de bereikbaarheidsproblemen rond Nijmegen voor de komende jaren grotendeels opgelost. Na aanleg van de stadsbrug moet Nijmegen met de landelijke overheid in gesprek over doortrekking van de A73 om daarmee de bereikbaarheid op lange termijn te garanderen.

Met de komst van de stadsbrug treft de gemeente maatregelen om sluipverkeer en andere overlast in Nijmegen West tegen te gaan.

De Stadsregio Arnhem Nijmegen neemt belangrijke beslissingen over zaken als openbaar vervoer en woonruimteverdeling. Met samenwerking op regionaal niveau is niet mis. Op dit moment ontbreekt echter elke democratische legitimatie, omdat de stadsregioraad bestaat uit willekeurig gekozen vertegenwoordigers van elke aangesloten gemeente.

Dienstverlening van de stadsregiotaxi moet beter en de wachttijden korter.

We schaffen het declaratiesysteem voor gemaakte reiskosten af. Dit scheelt een hoop gemeentelijke bureaucratie en verlost mensen van de plicht om elk bonnetje te bewaren en te declareren. Een eenvoudige persoonsgebonden chip-kaart waarop reiskosten worden afgeboekt kan al deze problemen ondervangen. Wellicht biedt de OV-chipkaart uitkomst.

Straat- en buurtfeesten worden gestimuleerd en blijven financiële ondersteuning krijgen.

De gemeente gaat samen met Stichting Studentenhuisvesting (SSHN) komende jaren nog eens 1000 extra studentenwoningen realiseren. Hiermee wordt gegarandeerd dat alle nieuwe studenten binnen een jaar een goede kamer voor een redelijke prijs hebben. In de tussentijd worden nieuwe bouwplannen ontwikkeld om ook in de toekomst voldoende woonruimte voor studenten te garanderen.

Het ontvangen van subsidie is niet vrijblijvend, van subsidieontvangers wordt verwacht dat zij er iets voor terug doen richting publiek (belastingbetalers).

Voor alle gesubsidieerde instellingen geldt: het salaris van de directeur bedraagt nooit meer dan 120.000 euro per jaar.

Taal- en ontwikkelingsachterstanden bij kinderen moeten vroegtijdig worden opgespoord door het consultatiebureau. Voor ouder en kind moeten speciale programma's komen om geconstateerde achterstand zo snel mogelijk in te lopen. Ook als pas op latere leeftijd (tot en met 12 jaar) achterstanden worden 'ontdekt' komen ouders en kind voor zo'n programma in aanmerking.

Om achterstanden te voorkomen stimuleert de gemeente dat kinderen vanaf twee jaar tenminste twee dagdelen per week naar de peuterspeelzaal gaan.

Bij het aanhouden van een massale toestroom van studenten worden snel creatieve oplossingen gezocht zoals kantoorlocaties tijdelijk inzetten voor studentenhuisvesting of het plaatsen van tijdelijke studentenwoningen op locaties waar voorlopig toch niet wordt gebouwd.

Alle wijken blijven bereikbaar met het openbaar vervoer, ook het centrum. Het OV blijft door het Centrum rijden en niet alleen over de Waalkade. De komst van de tram kan betekenen dat een aantal stadsbussen niet meer door het centrum hoeft te rijden. Streekbussen en bussen richting Duitsland blijven wel door de Burchtstraat rijden.

Voor doorgaand autoverkeer blijft de Burchtstraat afgesloten. Dit leidt anders tot sluipverkeer en komt de leefbaarheid van de binnenstad niet ten goede.

De topsporthal moet er komen, want VoCASA, Matrixx Magixx, Top Judo Nijmegen en Hazenkamp zijn toe aan een nieuwe accommodatie. Deze topsporthal moet geen prestigeproject worden, maar moet ten eerste voldoende ruimte bieden aan de sportclubs.

Er komt een hoogwaardig openbaar vervoersnetwerk (HOV) met tramsysteem van Heijendaal - Centraal Station - Centrum met een mogelijke doortrekking naar Bemmel en Arnhem. Het lijnennet van het gewone openbaar vervoer mag niet verschralen als gevolg van de aanleg van HOV. Bestaande lijnen moeten zoveel mogelijk aansluiten op de geplande HOV-lijn. Het stamspoorlijntje CS - Waalbanddijk - Energieweg behouden we om dit op termijn geschikt te maken voor een tramsysteem.

Naast het succesvolle transferium in Nijmegen Lent, moeten er ook transferia aan de andere randen van de stad komen met opstapplaatsen voor het OV (zoals Bijsterhuizen, Winkelsteeg, Energieweg).

Een tweede ring op het Goffertstadion krijgt onze steun als NEC over voldoende reserves beschikt voor moeilijke tijden. Het financiële risico voor een tweede ring willen we niet neerleggen bij de belastingbetaler. Arnhemse toestanden moeten we voorkomen.

Met woningcorporaties zijn harde afspraken gemaakt om de verdere tweedeling in ‘witte’ en ‘zwarte’ wijken tegen te gaan. Vrijkomende huurwoningen in populaire wijken worden nu alleen toegewezen aan mensen met een laag inkomen. Omgekeerd worden woningen in buurten waar de leefbaarheid een probleem is, toegewezen aan mensen met werk en een eigen inkomen. Dit alles moet leiden tot gemengde wijken met een betere spreiding van sociaal-economisch (kans)arme en (kans)rijke gezinnen.

We breiden het aantal vakleerkrachten gymnastiek in het basisonderwijs verder uit.

De Vasim moet een betaalbaar alternatief atelier zijn voor tal van experimentele kunstvormen, de rol van het publiek moet versterkt worden.

We gaan door met de succesvolle aanpak van veelplegers. Ook straatdealers vallen onder deze categorie en verdienen een stevig lik op stuk beleid. De maatschappelijke re-integratie van ex-gedetineerden/verslaafden moet beter om draaideurcriminaliteit te voorkomen.

Capaciteitsuitbreiding Nijmegen CS - Arnhem door verbetering van het beveiligingssysteem.

Elektrificeren van het spoorlijntraject Nijmegen CS - Heijendaal - (Venlo - Roermond).

Heractivering spoorlijn Nijmegen - Kleef.

Verkeersveiligheid op schoolfietsroutes krijgt de hoogste prioriteit. Verkeersonveilige situaties rond scholen worden direct aangepakt samen met scholen, ouders en leerlingen.

De gemeente zorgt voor een digitaal (en telefonisch) meldpunt waar bewoners onveilige verkeerssituaties kunnen aanmelden. Deze lijst wordt openbaar en de gemeente geeft aan wanneer welke situatie wordt aangepakt. Ook onduidelijke verkeerssituaties worden aangepakt.

De gemeente betrekt bewoners bij het verbeteren van de verkeersveiligheid in wijken.

Voor elke twee verkochte sociale huurwoningen moeten er minstens drie betaalbare huurwoningen worden teruggebouwd. Om speculatie en prijsopdrijving te voorkomen worden huurwoningen verkocht als maatschappelijk gebonden eigendom. Woningcorporaties hebben daarmee het recht en de plicht om een verkochte huurwoning terug te kopen. Om speculanten buiten de deur te houden is verkamering van verkochte huurwoningen niet toegestaan. Huurwoningen worden niet verkocht in wijken met relatief weinig huurwoningen. Goedkope huurwoningen behouden we voor de doelgroep en worden dus niet verkocht.

Hoofddoelstelling van de verslavingszorg moet zijn: afkicken en het bieden van perspectief op een leven zonder drugs. Indien dit bij langdurig verslaafden (nog) te hoog gegrepen is, moet de inzet zijn: stabilisering van hun toestand zodat ze redelijk sociaal kunnen functioneren. Dat kan alleen als de rijksoverheid zorgt voor uitbreiding van afkickcentra, motivatiecentra en psychiatrische opvang. Vanuit de gemeente blijft de focus op intensieve (na-)zorg waarbij het bieden van huisvesting (zelfstandig of onder begeleiding), scholing en werk het belangrijkst is.

De individuele vervoerskostenvergoeding blijft op het huidige niveau en wordt jaarlijks verhoogd met de kostenstijging van het vervoer. Mensen houden de keuzevrijheid voor welke vervoersvorm zij kiezen.

Daar waar het de doorstroming van auto's niet verhindert, wordt ook de doorstroming van fietsen bevorderd. Bij vervanging van verkeerslichten wordt er voor voetgangers een knop gemaakt om onnodig wachten te voorkomen.

Bij nieuwbouwplannen in de wijk kijken we in eerste instantie naar de woonwensen van oudere wijkbewoners zodat maximale doorstroming binnen de wijk bevorderd wordt. Ouderen uit de wijk krijgen voorrang bij verhuizing naar een seniorenwoning in hun eigen wijk.

De gemeente werft vooral actief kennisintensieve bedrijven en industriële bedrijven die hun productie koppelen aan hoogwaardige technologie. Werving vindt altijd plaats samen met Nijmeegse bedrijven die hun kennis en ervaring willen inzetten ten behoeve van de stad. Andere bedrijven blijven natuurlijk van harte welkom in Nijmegen

Voor elke wijk moet er een wijkagent komen zodat de politie de wijk weer kent als zijn broekzak. Omgekeerd moet de wijkagent voor iedereen in de wijk herkenbaar zijn. Daarom organiseert de politie geregeld spreekuren in de wijk. Het aantal gemeentelijke toezichthouders voor de wijken houden we op peil.

Wijkcentra blijven gratis toegankelijk voor wijkbewoners. Een aantal wijkcentra wordt komende tijd vernieuwd.

Seniorenwoningen worden dicht bij wijkvoorzieningen gebouwd waardoor het mes aan twee kanten snijdt: winkels krijgen meer publiek en ouderen kunnen langer zelfstandig blijven wonen.

Vernieling en vandalisme in buurtwinkelcentra wordt stevig aangepakt. Investeren in schone, veilige en leefbare wijken zorgt er voor dat ook ondernemers het prettig hebben in hun wijk en hun zaak niet hoeven sluiten. Zij zijn de spil van de wijkeconomie.

De gemeente moet vaker via wijkenquêtes alle bewoners naar hun mening vragen over belangrijke besluiten over de wijk. Op basis van de reacties worden besluiten zo nodig aangepast.

Bij grote plannen in de wijk worden bewoners vanaf het begin betrokken, dus nog voordat officiële inspraakprocedures in gang worden gezet.

We willen met een uitgebreider en meer gevarieerd aanbod wijkmarkten nieuw leven inblazen. We geven een impuls aan de wijkmarkten door voor nieuwe kraamhouders een standplaats op de goedlopende centrummarkt te koppelen aan een standplaats op een wijkmarkt. Experimenten met avondmarkten kunnen worden uitgebreid bij gebleken succes.

Iedere wijk moet een bewonersplatform of actief wijkcomité krijgen. Dat kan door bij wijkavonden actief mensen te organiseren voor hun eigen wijk. Jongeren en allochtonen worden meer betrokken bij het verbeteren van de leefbaarheid van de wijk. De gemeente gaat deze groepen actief benaderen zodat ook hun inbreng gehoord wordt.

De gemeente blijft investeren in speeltuintjes voor de kinderen, ontmoetingsplekken, trap- en basketbalveldjes, pannakooien en skatebaantjes voor jongeren maar ook in jeu-de-boules baantjes voor ouderen.

In Nijmegen Noord komen op korte termijn langs de A15 vijf windmolens die gezamenlijk zo'n 6000 Nijmeegse gezinnen van schone stroom kunnen voorzien.

Gemeentelijke gebouwen worden zoveel mogelijk benut voor het opwekken van zonne-energie. De gemeente stimuleert en faciliteert bedrijven en particulieren tot het aanleggen van zonnepanelen op hun eigen gebouwen.

De gemeente participeert in de ontwikkeling van de techniek warmtekrachtkoppeling en het gebruik van aardwarmte bij nieuwbouwprojecten.

Wmo

Geld dat Nijmegen van de landelijke overheid ontvangt voor de Wmo wordt alleen besteed aan de Wmo en niet aan andere beleidsterreinen. In Nijmegen zet de SP zich in voor de meest sociale uitvoering van de Wmo in Nederland. Alle huishoudelijke zorg in natura wordt uitgevoerd door een medewerker in loondienst van de thuiszorginstelling. De gemeente betaalt daarvoor een fatsoenlijk tarief. Cliënten zijn verzekerd van vervanging bij ziekte en vakantie van de medewerker en van kwaliteit van zorg. Medewerkers hebben recht op scholing, want huishoudelijke zorg is meer dan schoonmaken alleen.

Er vindt geen uitholling plaats van het pakket aan individuele woningaanpassingen, rolstoelen, aangepaste auto's en andere vervoers- en sportvoorzieningen. Mensen hebben en houden het recht op keuzevrijheid van leveranciers, hulpmiddelen en zorgaanbieders.

U bent hier