Standpunten
Het succes van Oud-West naar Werk en Hatert naar Werk moet uitgebreid worden naar andere wijken.
De openbare ruimte wordt voor mensen met een beperking toegankelijk gemaakt aan de hand van de 'checklist toegankelijkheid openbare ruimte'. Als trottoirs worden vervangen, komt er op elke hoek een afrit, zodat mensen met een rolstoel, rollator of kinderwagen gemakkelijk kunnen oversteken. Ook voor mensen met een visuele beperking wordt het trottoir toegankelijker door middel van geleidingstegels en verkeerslichten met geluidssignaal.
De gemeente maakt alle openbare gemeentelijke gebouwen toegankelijk evenals alle sportgelegenheden die ook bruikbaar moeten zijn voor mensen met een beperking. Voor mensen met een beperking van het gehoor moet in wijkcentra een ringleiding aanwezig zijn. De gemeente steunt actief het toegankelijk maken van andere openbare gebouwen.
Het openbaar vervoer wordt aantrekkelijker gemaakt met kortingsregelingen voor de OV-chipkaart. Incidentele busreizigers kunnen met een betaalbaar buskaartje blijven reizen zonder een OV-chipkaart aan te schaffen. Het KAN-kaartje blijft behouden. De OV-chipkaart mag niet leiden tot een verhoging van de tarieven, zoals nu het geval is. De OV-chipkaart wordt pas verplicht ingevoerd, zodra dit het enige betaalbewijs in het OV is.
Kinderen die naar een van de twaalf open wijkscholen gaan, krijgen extra aandacht middels een ruim activiteitenpakket zoals gym, sport en cultuur. Er is veel aandacht voor eventuele achterstand- en opvoedingsbegeleiding.
Er zijn in de stad steeds meer ‘sportieve scholen'. Het is wenselijk dat ook het aantal 'kunst- en cultuurscholen' groeit.
Helaas kennen we ook in Nijmegen het fenomeen dat naar de ene school veel kansrijke kinderen gaan en naar een andere school veel kansarme. Dit noemen we segregatie. Kansarme leerlingen hebben ouders met een laag inkomen en/of een lage opleiding, de rest van de kinderen noemen we kansrijk.
Het is niet langer de bedoeling dat kansrijke scholen alleen maar groeien en kansarme scholen leeglopen. Dan betaalt de belastingbetaler enerzijds voor de uitbreiding van een school en anderzijds voor leegstand. Als vrijheid van onderwijs betekent dat we onnodig dubbel moeten betalen, doen wij daar niet aan mee. Daarom is het nuttig dat zogenaamde schoolplafonds worden vastgesteld om ongewenste groei tegen te gaan zodat scholen kleinschalig blijven.
We blijven inzetten op het opknappen van sportcomplexen. Goede voorzieningen zorgen dat meer mensen er gebruik van zullen maken.
We gaan segregatie tegen door bij het verlenen van subsidies te sturen op initiatieven die de integratie bevorderen.
Kleine sportclubs gaan we ondersteunen met verenigingsondersteuning zoals nu ook al bij grote sportclubs gebeurt.
Veelbelovende particuliere initiatieven, zoals Futsal Chabbab en de skatehal Waalhalla, kunnen op onze steun rekenen.
We heffen belastingen zoveel mogelijk naar draagkracht (WOZ-waarde). Zo is 90 procent van de Nijmeegse bevolking beter af als de afvalstoffenheffing wordt afgeschaft en via de OZB wordt geheven. Alle huurders en 80 procent van de woningeigenaren zijn dan goedkoper uit.
Uitgangspunt voor de jaarlijkse OZB-stijging is dat deze de gemiddelde stijging van de gemeentelijke kosten (de CBS-index) blijft volgen. Elke lagere indexering leidt ertoe dat we moeten inleveren op voorzieningen.