Standpunten
We gaan door met de succesvolle aanpak van veelplegers. Ook straatdealers vallen onder deze categorie en verdienen een stevig lik op stuk beleid. De maatschappelijke re-integratie van ex-gedetineerden/verslaafden moet beter om draaideurcriminaliteit te voorkomen.
Voor elke twee verkochte sociale huurwoningen moeten er minstens drie betaalbare huurwoningen worden teruggebouwd. Om speculatie en prijsopdrijving te voorkomen worden huurwoningen verkocht als maatschappelijk gebonden eigendom. Woningcorporaties hebben daarmee het recht en de plicht om een verkochte huurwoning terug te kopen. Om speculanten buiten de deur te houden is verkamering van verkochte huurwoningen niet toegestaan. Huurwoningen worden niet verkocht in wijken met relatief weinig huurwoningen. Goedkope huurwoningen behouden we voor de doelgroep en worden dus niet verkocht.
Bij nieuwbouwplannen in de wijk kijken we in eerste instantie naar de woonwensen van oudere wijkbewoners zodat maximale doorstroming binnen de wijk bevorderd wordt. Ouderen uit de wijk krijgen voorrang bij verhuizing naar een seniorenwoning in hun eigen wijk.
De individuele vervoerskostenvergoeding blijft op het huidige niveau en wordt jaarlijks verhoogd met de kostenstijging van het vervoer. Mensen houden de keuzevrijheid voor welke vervoersvorm zij kiezen.
Hoofddoelstelling van de verslavingszorg moet zijn: afkicken en het bieden van perspectief op een leven zonder drugs. Indien dit bij langdurig verslaafden (nog) te hoog gegrepen is, moet de inzet zijn: stabilisering van hun toestand zodat ze redelijk sociaal kunnen functioneren. Dat kan alleen als de rijksoverheid zorgt voor uitbreiding van afkickcentra, motivatiecentra en psychiatrische opvang. Vanuit de gemeente blijft de focus op intensieve (na-)zorg waarbij het bieden van huisvesting (zelfstandig of onder begeleiding), scholing en werk het belangrijkst is.
Capaciteitsuitbreiding Nijmegen CS - Arnhem door verbetering van het beveiligingssysteem.
Elektrificeren van het spoorlijntraject Nijmegen CS - Heijendaal - (Venlo - Roermond).
Heractivering spoorlijn Nijmegen - Kleef.
Daar waar het de doorstroming van auto's niet verhindert, wordt ook de doorstroming van fietsen bevorderd. Bij vervanging van verkeerslichten wordt er voor voetgangers een knop gemaakt om onnodig wachten te voorkomen.
Verkeersveiligheid op schoolfietsroutes krijgt de hoogste prioriteit. Verkeersonveilige situaties rond scholen worden direct aangepakt samen met scholen, ouders en leerlingen.
De gemeente zorgt voor een digitaal (en telefonisch) meldpunt waar bewoners onveilige verkeerssituaties kunnen aanmelden. Deze lijst wordt openbaar en de gemeente geeft aan wanneer welke situatie wordt aangepakt. Ook onduidelijke verkeerssituaties worden aangepakt.
De gemeente betrekt bewoners bij het verbeteren van de verkeersveiligheid in wijken.
De Vasim moet een betaalbaar alternatief atelier zijn voor tal van experimentele kunstvormen, de rol van het publiek moet versterkt worden.
We breiden het aantal vakleerkrachten gymnastiek in het basisonderwijs verder uit.