h

Standpunten

A (9) B (15) C (9) D (9) E (2) F (2) G (10) H (10) I (2) J (1) K (5) L (3) M (5) O (9) P (6) R (4) S (17) T (8) V (10) W (11)

Het bestuur van de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid (OBGZ) krijgt niet langer de ruimte om zelfstandig te bepalen waar bibliotheekfilialen komen (of dicht gaan) en wat de inhoudelijke eisen zijn die aan zo'n filiaal worden gesteld. De gemeente betaalt en bepaalt, de OBGZ voert uit.

De buurtrangers blijven we belonen voor hun inzet voor een schone wijk. Het aantal kinderen dat onder begeleiding geregeld zwerfvuil in hun wijk opruimt is de afgelopen jaren gegroeid naar 600. We gaan samen met ouders en basisscholen dit aantal verder uitbreiden naar 1000.

De bladkorven in de herfst blijven en worden op tijd geleegd. De locatie van de korven wordt in overleg met de bewoners vastgesteld.

Er komen netto minstens 3000 betaalbare huurwoningen bij, waarvan 1000 woningen voor starters. Deze woningen staan voor de komende jaren grotendeels in de planning, maar de crisis gooit nu roet in het eten. De gemeente kan de bouw van drie- tot vierduizend betaalbare huurwoningen garanderen door in de onrendabele top van sociale huurwoningen 150 miljoen euro te investeren. Dit geld komt vrij als woningcorporaties bereid zijn de grond onder hun bestaande woningen aan de gemeente te verkopen. Corporaties beschikken dan over kasgeld dat ze nu niet hebben.

Bouwplannen voor seniorenwoningen worden voortaan gecontroleerd op 'seniorenvriendelijkheid'. Dat voorkomt dat achteraf met gemeentelijk WMO-geld allerlei aanpassingen noodzakelijk zijn.

Nieuwbouwwoningen zijn zoveel mogelijk levensloopbestendig, zodat mensen niet hoeven te verhuizen als ze in een nieuwe fase van hun leven komen.

Het aantal bomen in de stad dient op peil te blijven. Overal waar bomen worden gekapt, dienen er minstens evenveel nieuwe bomen (eventueel elders in de wijk) terug te komen.

Bij nieuwbouw en verbouw van panden ontbreekt het nu aan duidelijke normen waaraan de beeldkwaliteit moet voldoen. Dat moet anders. Voor heel Nijmegen moeten (op wijk en buurtniveau) algemene beeldende criteria worden vastgesteld die eenvoudig globaal toetsbaar zijn. Dit maakt ondoorzichtige besluitvorming door de commissie beeldkwaliteit overbodig en leidt daarmee tot minder bureaucratie, meer transparantie en democratische controleerbaarheid. Beeldverloedering door bijvoorbeeld reclames in beschermde stadsbeelden en beschermde stadsgezichten wordt niet langer getolereerd.

Samen met bedrijfsleven en beroepsonderwijs sluit de gemeente opleidingsverbonden zodat er voldoende geschikte stageplaatsen en leer-werktrajecten komen voor scholieren en (voortijdig) schoolverlaters.

De bereikbaarheid van de stad wordt verbeterd door onder andere de aanleg van de stadsbrug en verbetering van het openbaar vervoer (HOV). Bij het Centraal Station en de Hezelpoort komen nieuwe parkeergarages zodat het centrum beter bereikbaar wordt. Voordat deze parkeergarages zijn aangelegd, ontwikkelt de gemeente een plan voor de bouw van een ondergrondse parkeergarage aan de Wedren.

Mensen die aankloppen voor bijzondere bijstand komen voortaan eerder in aanmerking voor een financiële bijdrage (bijstand-om-niet) in plaats van een lening (leenbijstand). Daarmee voorkomen we dat mensen zich in de schulden moeten steken.

De wachtgelegenheden en informatieruimten worden verbeterd, met name met het oog op ouderen en passagiers met een handicap.

Alle wijken blijven bereikbaar met het openbaar vervoer: het OV blijft door het Centrum rijden en niet alleen over de Waalkade. In het buslijnennet worden meer dwarslijnen aangelegd zodat de interne bereikbaarheid tussen Nijmegen West en Oost wordt verbeterd. Deze lijnen worden doorgetrokken tot transferia aan de rand van de stad.

We realiseren een Nijmeegse binnenring op het traject Energieweg, Neerboscheweg, Weg door Jonkerbos, Grootstalselaan, Scheidingsweg.

Voor mensen met een koopwoning koerst Nijmegen op een gemiddelde positie van alle grote steden (100.000+). We hoeven niet duurder te zijn dan anderen, maar ook niet goedkoper. Goede voorzieningen in de wijken en de stad vragen om een redelijke belasting.

Onze wensen voor nieuw beleid zijn heel beperkt vergeleken met de mogelijk tientallen miljoenen die aan landelijke bezuinigingen op Nijmegen afkomen. De belangrijkste opgave voor de komende jaren is de landelijke bezuinigingen van Balkenende-Bos het hoofd te bieden. Dat kan door gebruik te maken van gemeentelijke reserves en a-structurele ruimte in de begroting maximaal te benutten. Hiermee kunnen we zo’n 100 miljoen aan eenmalige middelen inzetten om de komende vier tot vijf jaar zo’n 20 tot 25 miljoen aan landelijke bezuinigingen op te vangen.

U bent hier