Open wijkschool
Kinderen die naar een van de twaalf open wijkscholen gaan, krijgen extra aandacht middels een ruim activiteitenpakket zoals gym, sport en cultuur. Er is veel aandacht voor eventuele achterstand- en opvoedingsbegeleiding.
Er zijn in de stad steeds meer ‘sportieve scholen'. Het is wenselijk dat ook het aantal 'kunst- en cultuurscholen' groeit.
Ondanks die extra aandacht kampen de open wijkscholen met een identiteitsprobleem. Er zal alles aan moeten worden gedaan om de open wijkscholen uit te laten groeien tot kansrijke scholen waar kinderen, ouders en wijkbewoners niet alleen voor onderwijs komen, maar ook voor activiteiten die per wijk verschillend kunnen zijn.
Open wijkscholen moeten een functie krijgen bij het tegengaan van taalachterstand maar we mogen ook denken aan computerlessen voor ouderen die anders de aansluiting bij de moderne samenleving dreigen te gaan missen.
Ontwikkelingen van schaalvergroting zoals we die de laatste decennia hebben gezien willen wij bestrijden. We geloven in kleinschalige scholen waar de menselijke maat de boventoon voert, waar de directeur alle kinderen en ouders kent. Het kind moet centraal staan, niet het economische gewin van schoolbesturen.
De faciliteiten voor de huidige open wijkscholen moeten minimaal op hetzelfde peil blijven.
Waar nuttig en noodzakelijk dient de openstelling van de school opgerekt te worden.
De buurt moet sterker bij de school betrokken worden.