Wijken: leefbaarheid en veiligheid
Goede voorzieningen in de wijken, fatsoenlijk onderhoud van de openbare ruimte en een schone en veilige stad waren met de SP in het college jarenlang een gemeentelijk speerpunt. Maar het huidige college heeft dat volledig terzijde geschoven. Er wordt flink bezuinigd op het onderhoud van groen en de openbare ruimte waardoor de verloedering in de wijken weer toeneemt. Belangrijke wijkvoorzieningen werden gesloten of uitgekleed. Zo verloren zeven wijken hun bibliotheek, werd er gekort op onderhoud en toezicht bij speeltuinen en op wijkcentra, waardoor de tarieven voor consumpties omhoog schieten. Dukenburg verliest een dependance van de Lindenberg, de openingstijden van de stadswinkel in Meijhorst zijn fors beperkt en het zwembad in Meijhorst is gedwongen voortaan met vrijwilligers te werken. Deze kaalslag op de wijken is pas het begin. Met nieuwe landelijke kortingen op de gemeente kunnen we rekenen op een verdere verloedering van de wijken maar ook op sluiting van speeltuintjes, wijkcentra, jeugdhonken, hobbywerkplaatsen en de laatste wijkbibliotheken.
Er is maar één partij in Nijmegen die zich met hart en ziel inzet voor de wijken. Er is maar één partij met een haalbaar en betaalbaar sociaal alternatief voor de wijken. Als het aan de SP ligt, blijft de gemeente investeren in wijkverbetering, met actieve betrokkenheid van de bewoners. Daar worden wijken niet alleen leefbaarder van, maar ook veiliger!
Ons sociale alternatief voor leefbare wijken:
Het voorzieningenaanbod in de wijk van winkels, sport- en horecavoorzieningen, scholen en zorgcentra wordt beschermd. Daarbij garanderen wij fatsoenlijk onderhoud van groen en de openbare ruimte.
1. De bezuiniging op het onderhoud van groen en openbare ruimte wordt volledig teruggedraaid. Zo gaan we verloedering van de wijken tegen en zorgen we voor schone en veilige buurten.
2. We verlagen het tarief van de groene vuilniszak naar 50 cent om zwerfvuil effectief tegen te gaan.
3. De bezuiniging op de wijkbibliotheken draaien we volledig terug en we investeren extra in noodzakelijke wijkbibliotheken. Kinderen in achterstandswijken moeten op loopafstand een bibliotheek kunnen bereiken, in andere wijken is een bibliotheek op fietsafstand de norm.
4. De korting op het onderhoud en het toezicht bij speeltuinen gaat van tafel. We bezuinigen niet op speel- en sportvoorzieningen in de wijk. Voor alle kleine kinderen in Nijmegen is er een speeltuintje in de buurt. Alle wijken hebben voldoende trap- en basketbalveldjes waar jongeren zich kunnen uitleven en we zorgen verspreid over de stad voor voldoende skateparkjes.
5. Er wordt niet bezuinigd op jeugdhonken. Nijmegen-Noord krijgt in Oosterhout en Lent een jeugdvoorziening. Zo geven we jongeren een plek en houden we ze van de straat, waardoor problemen in de wijk voorkomen kunnen worden.
6. De bezuiniging op wijkcentra wordt teruggedraaid. We houden de tarieven voor consumpties betaalbaar (maximaal 70% van de horecaprijs). Wel zetten we in op een hogere bezettingsgraad van wijkcentra. Sleutelbeheer door buurtvrijwilligers is een optie.
7. De bezuiniging op hobbywerkplaatsen gaat van tafel. We houden alle huidige hobbywerkplaatsen in stand en daarmee een belangrijke dagbesteding voor veel ouderen en werklozen.
8. Dukenburg behoudt de dependance van de Lindenberg; we bevorderen cultuureducatie in de wijken.
9. De Stadswinkel in Meijhorst is voortaan 5 dagen per week open.
10. Beheer van zwembaden met behulp van vrijwilligers wordt gestimuleerd, maar niet afgedwongen met een korting op de subsidie. De bezuiniging op zwembad Meijhorst gaat van tafel.
11. Straat- en buurtfeesten worden gestimuleerd en blijven financiële ondersteuning krijgen.
12. Er wordt niet bezuinigd op wijkbeheerplannen. Bewoners moeten zelf kunnen meebeslissen over hun eigen wijk en welke zaken voorrang moeten krijgen.
Ons sociale alternatief voor veilige wijken:
Overlast in de wijk is voor omwonenden een aanslag op de leefbaarheid van hun woonomgeving . Als het aan de SP ligt werken instanties samen om mogelijke overlast te voorkomen en waar nodig op te lossen. Waar hulpverlening niet helpt, moet stevig opgetreden worden.
13. Elke wijk heeft een wijkagent die de wijk goed kent en bekend is bij bewoners. De wijkagent organiseert regelmatig spreekuren in de wijk en is bereikbaar via Twitter.
14. Het aantal woninginbraken is de laatste jaren fors gestegen. Dat is alleen goed terug te dringen met een dadergerichte aanpak. Dit betekent dat de politie verdachten van veelvuldige criminaliteit dag en nacht gaat volgen om zo voldoende bewijsmateriaal te verzamelen voor een veroordeling.
15. Ernstig overlastgevend en intimiderend gedrag door jongeren wordt niet getolereerd. We voorkomen dat hangjongeren in de criminaliteit belanden door ze te helpen werk of een opleiding te vinden. Ouders worden actief ondersteund bij de opvoeding van jongeren met probleemgedrag. Zo nodig wordt drang en dwang toegepast om overlast terug te dringen.
16. Criminelen die de buurt terroriseren zijn vaak bij alle instanties en de politie bekend, maar kunnen hun asociale gedrag voortzetten omdat niemand adequaat ingrijpt. De politie richt een team op om de rotte appels uit de buurt te verwijderen. Na detentie wordt er gezorgd voor een goed reïntegratietraject. Zo voorkomen we bovendien dat anderen (jongeren) verleid worden tot (drugs-)criminaliteit.
17. De politie grijpt direct in bij klachten over drugspanden en wietplantages in de wijk. Indien nodig en mogelijk vindt huisuitzetting plaats.
18. Veelplegers en straatdealers verdienen een lik-op-stuk-beleid. Voor ex-gedetineerden en ex-verslaafden moet er gezorgd worden voor betere maatschappelijke reïntegratie om draaideurcriminaliteit te voorkomen.
19. Probleemgezinnen zijn vaak niet alleen een probleem voor de buurt maar ook voor zichzelf. Zij krijgen een gezinscoach die de regie overneemt. Wanneer er niet wordt meegewerkt volgen er duidelijke sancties of in het uiterste geval huisuitzetting.
20. We zijn terughoudend met het inzetten van camera's op straat. Cameratoezicht is wel wenselijk waar het gericht is op het terugdringen van criminaliteit (bijvoorbeeld tegen fietsendiefstal bij stations), straatgeweld in uitgaansgebieden of specifieke probleemplekken in de stad.
21. De huidige coffeeshops hoeven niet weg. Wel worden coffeeshophouders verantwoordelijk gesteld voor de overlast die hun bezoekers in de directe omgeving veroorzaken.
22. Serieuze overlast van horecagelegenheden wordt strenger aangepakt.