WorkFast

21 oktober 2015

Alternatief voor Workfast

Wie in de bijstand zit en aan zijn reïntegratie moet werken, hoeft daarvoor niet meer verplicht naar Workfast. Er zal namelijk ook een alternatief aangeboden worden. Op de politieke avond van 21 oktober werd een voorstel van de SP om dit te bewerkstelligen aangenomen. Workfast, het jobcoachingbedrijf waarmee Nijmegen sinds 2013 samenwerkt, is al geruime tijd omstreden. Diverse andere gemeenten verbraken de samenwerking na klachten over intimidatie en respectloze bejegening van bijstandsgerechtigden. Ook in Nijmegen waren er klachten, die de SP verzamelde in een zwartboek. Daarna liet de gemeente zelf ook nog een onderzoek uitvoeren.

11 september 2015

SP: WorkFast overschrijdt vaak de grens

De SP wil met de rest van de gemeenteraad opnieuw in debat over WorkFast, de verzorger van reïntegratietrajecten voor bijstandsgerechtigden. Dit naar aanleiding van het onderzoek van de gemeente, wat deze week is gepubliceerd. Een kwart van de deelnemers aan WorkFast is ontevreden over de begeleiding.

5 maart 2015

Nijmegen onderzoekt werkwijze WorkFast

De gemeente Nijmegen start een onderzoek naar WorkFast. Woensdagavond nam de gemeenteraad een motie aan van SP-raadslid Maarten Sweep die hiertoe opriep.

10 februari 2015

SP: Stop met opjagen bijstandsgerechtigden

SP-raadslid Maarten Sweep schreef een opiniestuk over WorkFast, vandaag gepubliceerd in De Gelderlander. Het stuk is hieronder te lezen.

9 februari 2015

SP presenteert zwartboek WorkFast

Eind oktober lanceerde SP Nijmegen een meldpunt over WorkFast, een ‘aanjaagbedrijf’ dat bijstandsgerechtigden weer aan een baan moet helpen. Inmiddels zijn de resultaten er en presenteert de SP een zwartboek. Fractielid Maarten Sweep: “Uit de reacties die we gekregen hebben blijkt dat WorkFast ook in Nijmegen op een onfatsoenlijke manier met mensen omgaat. Wat ons betreft is het afgelopen en stoppen we ermee.”

8 december 2014

Klachten over WorkFast nemen toe

Eind oktober opende de SP een meldpunt over WorkFast, een bedrijf dat mensen in de bijstand weer aan een baan zou moeten helpen. Dit naar aanleiding van klachten uit andere gemeenten waar WorkFast actief is. Nu de kwestie meer onder de aandacht komt neemt het aantal klachten gestaag toe.

24 oktober 2014

SP opent meldpunt over Workfast

De SP in Nijmegen start een onderzoek naar Workfast. Dit naar aanleiding van klachten over de werkwijze van Workfast uit andere steden. Tevens heeft de raadsfractie vragen gesteld aan het college.