Klachten over WorkFast nemen toe

8 december 2014

Klachten over WorkFast nemen toe

Eind oktober opende de SP een meldpunt over WorkFast, een bedrijf dat mensen in de bijstand weer aan een baan zou moeten helpen. Dit naar aanleiding van klachten uit andere gemeenten waar WorkFast actief is. Nu de kwestie meer onder de aandacht komt neemt het aantal klachten gestaag toe.

Fractielid Maarten Sweep: “Het gaat mondjesmaat, maar er blijven klachten bijkomen. Veel mensen zijn bang en durven ons niet te benaderen, zelfs niet anoniem. Gelukkig zijn er steeds meer die de stap toch wagen”.

In Nijmegen is WorkFast sinds mei 2013 actief. In Zwolle en Rheden waren eerder ernstige klachten over WorkFast – mensen werden ernstig onder druk gezet en zelfs geïntimideerd. Beide gemeenten hebben de samenwerking met WorkFast gestopt. Sweep: “Uit wat er tot nu toe is binnengekomen blijkt dat er ook in Nijmegen reden is tot zorg. In een kwart van de gevallen worden er sancties opgelegd, dat is erg veel. WorkFast beweert dat haar methode, waarbij mensen 40 uur per week moeten solliciteren, succesvol is. Ze richten zich echter op de meest kansrijke gevallen. Dat geeft een vertekend beeld.”