29 april 2024

Explosie energiekosten, SP wil actie gemeente

Foto: Havang(nl) / Wikimedia Commons

Huurders met blokverwarming dreigen op enorme energiekosten gejaagd te worden. Na gesprekken met geschrokken huurders van Portaal eist de SP dat de gemeente ingrijpt. Door een combinatie van een verkeerde inschatting met het inkopen van energie en het verdwijnen van landelijke subsidies dreigen huurders duizenden euro’s meer te gaan betalen. “Het gaat om mensen die al bijna niets hebben. Die gaan hier financieel aan onderdoor. De energieprijzen zijn misschien niet meer zo hoog als in 2022 en 2023, maar de tarieven van energieleveranciers zijn dat nog wel. De overheid kan haar ogen hier niet voor sluiten”, zegt SP-fractielid Yurre Wieken, die wil dat niet huurders maar Portaal opdraait voor de extra kosten.

31 januari 2024

Gemeenteraad torpedeert referendum ENGIE-centrale

Foto: Mieke Hoeze / SP Nijmegen

De Nijmeegse SP is niet te spreken over het besluit van de Nijmeegse gemeenteraad om het referendumverzoek over de ENGIE-centrale (op fossiel gas) weg te stemmen. “We vragen Nijmegenaren van het gas te gaan, en vervolgens zetten we een fossiele gascentrale neer. Dat is hypocrisie ten top, en we durven de bevolking niet eens om haar mening te vragen”, aldus fractievoorzitter Hans van Hooft.

20 juni 2023

SP feliciteert Bomenbuurt: warmtenet van tafel

Foto: Co Stemerdink / SP Nijmegen

De plannen voor het warmtenet in de Bomenbuurt (Hengstdal) zijn van tafel. Vanwege de grote hoeveelheid nee-stemmers wordt de peiling in de buurt door woningcorporatie Woonwaarts vroegtijdig stopgezet. De SP, die bewoners eerder al adviseerde tegen te stemmen, feliciteert de buurt met het behaalde resultaat. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “Met het plan zoals het er lag was de buurt van een koude kermis thuisgekomen. Woonwaarts moet nu terug naar de tekentafel om te werken aan een plan waarvoor wèl draagvlak is. Bijvoorbeeld zonnepanelen en goede isolatie, dat brengt de energierekening ook echt omlaag.”

19 april 2023

SP adviseert huurders Hengstdal: stem tégen het warmtenet

Foto: Co Stemerdink / SP Nijmegen

De Nijmeegse SP adviseert huurders van Woonwaarts in Hengstdal om tégen het geplande warmtenet (ook bekend als buurt-energiesysteem oftewel BES) te stemmen. Volgens SP-fractievoorzitter Hans van Hooft zitten huurders straks vast aan een warmtenet waar zij heel veel voor betalen en heel weinig voor terugkrijgen. Er gaat 14.000 euro aan huurgeld in het warmtenet zitten terwijl de prijs voor geleverde warmte vergelijkbaar is met stoken op gas. Daar bovenop wordt voor elke woning meer dan 10.000 euro subsidie verstrekt, omdat het anders een volstrekt onhaalbaar en onbetaalbaar plan zou zijn.