SP feliciteert Bomenbuurt: warmtenet van tafel

20 juni 2023

SP feliciteert Bomenbuurt: warmtenet van tafel

Foto: Co Stemerdink / SP Nijmegen

De plannen voor het warmtenet in de Bomenbuurt (Hengstdal) zijn van tafel. Vanwege de grote hoeveelheid nee-stemmers wordt de peiling in de buurt door woningcorporatie Woonwaarts vroegtijdig stopgezet. De SP, die bewoners eerder al adviseerde tegen te stemmen, feliciteert de buurt met het behaalde resultaat. Fractievoorzitter Hans van Hooft: “Met het plan zoals het er lag was de buurt van een koude kermis thuisgekomen. Woonwaarts moet nu terug naar de tekentafel om te werken aan een plan waarvoor wèl draagvlak is. Bijvoorbeeld zonnepanelen en goede isolatie, dat brengt de energierekening ook echt omlaag.”

In april ging de SP de Bomenbuurt in om de buurtbewoners te adviseren tegen het warmtenet van Woonwaarts te stemmen. In de buurt waren al grote zorgen van bewoners, verenigd in het platform ‘Eerlijke BES-informatie’ (BES = ‘Buurt Energie Systeem’, de officiële naam van het warmtenet). Volgens Van Hooft waren die zorgen terecht. “De SP vindt het zeker goed om van het gas af te gaan en onze CO²-uitstoot te verminderen. Maar dit plan was niet de manier, en zou ook niet opleveren wat Woonwaarts de buurt beloofde. Zo zijn alle BES-berekeningen gebaseerd op de prijsverhouding gas-electra van 1 januari 2022, die inmiddels door de oorlog in Oekraïne compleet veranderd is. Warmte uit het warmtenet is daardoor twee keer zo duur als Woonwaarts de buurt voorschotelt. Ook vertellen ze er niet bij dat mensen op elektra moeten gaan koken, waardoor de elektriciteitsrekening hoger wordt. En zo duurzaam was het plan ook niet: ze gingen uit van een CO²-besparing van 27 %, de rest werd bijgestookt met gas. Er gaat 14.000 euro huurgeld in zitten. Dat wordt als een briljant plan gepresenteerd, terwijl geen enkele woningbezitter 14.000 euro van zijn eigen geld zou investeren om uiteindelijk even veel kwijt te zijn aan warmte als aan gas.”

Hoe de stemming werd georganiseerd is volgens de SP ook erg dubieus. Van Hooft: “Er werden met alle bewoners keukentafelgesprekken gevoerd, waarbij het stemformulier alvast werd meegenomen. Dat wilden ze naderhand ingevuld mee kunnen nemen. Dat noem ik Noord-Koreaanse toestanden. Mensen konden zo niet anoniem stemmen en voelden zich onder druk gezet.”

De peiling in de Bomenbuurt zou duren tot 8 juli, maar is vroegtijdig stopgezet omdat nu al duidelijk is dat de vereiste 70 % instemming nooit gehaald zal worden. Volgens Van Hooft moet Woonwaarts het signaal uit de buurt serieus nemen. “Je kunt mensen niet zomaar een slecht plan door de strot duwen. Wat veel beter is, is bijvoorbeeld het isoleren van woningen en het plaatsen van zonnepanelen. Dat levert een grotere vermindering op van de CO²-uitstoot en ook nog eens een écht lagere energierekening.”