Raad unaniem tegen afschaffen strippenkaart op 1 oktober

3 juni 2010

Raad unaniem tegen afschaffen strippenkaart op 1 oktober

De Nijmeegse gemeenteraad wil niet dat de strippenkaart per 1 oktober definitief verdwijnt om plaats te maken voor de ov-chipkaart. De raad stemde gisteravond unaniem voor een SP-voorstel om met deze boodschap richting de Stadregio Arnhem Nijmegen te gaan. De Stadsregio wil de strippenkaart mogelijk al per 1 oktober afschaffen om volledig over te stappen op de ov-chipkaart.

SP-raadslid Jola van Dijk: “1 oktober is nog veel te vroeg om de papieren strippenkaart af te schaffen. Vorig jaar al kaartte de SP de problemen met de ov-chipkaart aan. De chipkaart zorgt voor belachelijke prijsverhogingen en technisch functioneert hij nog steeds niet optimaal. Die problemen zijn nog steeds niet opgelost. Eerst moet de ov-chipkaart feilloos werken en betaalbaar zijn voordat de oude strippenkaart mag verdwijnen.”

De SP-fractie kreeg de unanieme steun van de gemeenteraad voor haar motie voor een zorgvuldige invoering van de OV chipkaart, dus pas nadat de technische problemen en prijsstijgingen opgelost zijn. Daarnaast stelde de motie dat Nijmegen zich gaat inzetten voor behoud van het KAN-kaartje. Van Dijk: “Het KAN-kaartje is het meest succesvolle buskaartje van Nijmegen, het is betaalbaar en goede reclame voor het openbaar vervoer in Nijmegen. Incidentele reizigers hoeven niet eerst een (dure) ov-chipkaart aan te schaffen maar kunnen met het KAN-kaartje betaalbaar reizen met de bus.”

De Nijmeegse delegatie in de Stadsregioraad zal komende maand de boodschap van de Nijmeegse gemeenteraad overbrengen aan de regiogemeenten.

SP: Geen sprake van afschaffen strippenkaart per 1 oktober
Unanieme steun SP-voorstel tegen prijsverhoging OV
Nog steeds geen duidelijkheid over tarieven OV-chipkaart