h

Verkeer en vervoer

7 juni 2020

Bewoners Prins Mauritssingel verdienen duidelijkheid

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

De actievoerende bewoners van de Prins Mauritssingel verdienen het om serieus te worden genomen. Daarom dient de SP woensdagavond een voorstel in om de feiten wat betreft de geluidsoverlast en fijnstofuitstoot van de drukke weg op tafel te krijgen.

Lees verder
18 mei 2020

Echte metingen geluid en uitstoot Prins Mauritssingel

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

De gemeente moetmetingen gaan doen bij de Prins Mauritssingel om een beter beeld te krijgen van de uitstoot en het geluidsniveau van de weg. Dat bepleit de SP, die de actievoerende buurtbewoners steunt in hun pleidooi voor maatregelen tegen de verkeersoverlast.

Lees verder
18 februari 2020

Graafseweg kan groen en veilig met vier banen

Foto: Matthias van Hunnik

Volgens SP-fractievoorzitter Hans van Hooft kan de Graafseweg veiliger en groener gemaakt worden mét vier rijbanen. De door het Nijmeegse stadsbestuur voorgestelde versmalling naar tweebaans tussen de Wolfskuilseweg en de Rozenstraat lijkt de SP nog steeds onverstandig. Voor vierbaans is volgens Van Hooft nog steeds ruimte.

Lees verder
20 december 2019

Graafseweg: bezint eer ge begint

Foto: Matthias van Hunnik

De gemeente gaat onderzoeken wat de gevolgen zijn van verschillende maatregelen om de Graafseweg veiliger te maken. In de gemeenteraadsvergadering van 18 december werd een motie van de SP hierover aangenomen.

Lees verder
10 november 2019

Bewoners Lent plaatsen nepflitspaal: ‘verkeer Mauritssingel rijdt veel te hard’

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Bewoners in Lent zijn de automobilisten die veel te hard over de Mauritssingel rijden behoorlijk zat en zijn de actie “Rem voor Lent” gestart. Afgelopen zaterdag is de handtekeningenactie afgetrapt en plaatsten ze een spandoek en een nepflitspaal langs de weg. Door het zeer vele verkeer, de vaak hoge snelheden en het toegenomen lawaai en uitstoot is er volgens de bewoners van een gezonde leefsituatie geen sprake meer. “Onze woningen aan de ventweg functioneren nu als een bewoonde geluidswal, en onze ramen kunnen nooit open. Dat kan niet de bedoeling zijn.” Bewoners gaan nu stappen eisen van de gemeente Nijmegen, die eerdere individuele klachten van bewoners nooit heeft opgelost.

Lees verder
4 november 2019

Graafseweg niet versmallen zonder verder onderzoek

Foto: Matthias van Hunnik

De SP is nog niet overtuigd van het voorstel van het college om de Graafseweg verder te versmallen. Fractievolger Yurre Wieken wil eerst nader onderzoek naar de gevolgen voor de omliggende straten. “Sluipverkeer naar de omliggende straten is voor de SP niet acceptabel.”

Lees verder
9 oktober 2019

Vrijkomend geld BrengFlex investeren in beter ov

Foto: SP / SP

Nu de proef met BrengFlex in december stopt, moet het vrijkomende geld geïnvesteerd worden in het verbeteren van het openbaar vervoer. Dat bepleit de SP in Nijmegen, waar ongeveer de helft van het budget van BrengFlex besteed wordt.

Lees verder
1 oktober 2019

Gratis bus voor 65+ behouden

Het busabonnement voor 65-plussers blijft toch bestaan. Dat maakte SP-wethouder Renske Helmer-Englebert op 1 oktober bekend. Voor 49 euro per jaar kunnen ouderen ook volgend jaar nog onbeperkt reizen met de bus. Wie een inkomen heeft van 130 % onder het sociaal minimum, betaalt 15 euro per jaar.

Lees verder
1 oktober 2019

Bussen moeten weer over Plein 1944

Foto: Johan de Bruijn / SP Nijmegen

Wat de SP betreft rijden er snel weer meer bussen langs de halte bij Plein 1944. Sinds de afgelopen zomer rijden tien lijnen, waaronder 2 en 331, niet of deels niet meer langs deze halte. In plaats daarvan rijden ze met een boog om het centrum via de Waalkade en het Valkhof. SP-gemeenteraadslid Yurre Wieken: “Juist nu de bus niet meer door de Burchtstraat rijdt moeten we het centrum bereikbaar houden via het ov.”

Lees verder
10 mei 2019

Busreizigers Aldenhof komen zelf met adviesrapport voor eerlijk OV in Nijmegen Dukenburg

Foto: Marloes Piepers / SP Nijmegen

Onder het motto van “Eerlijk zullen we alles delen”, presenteert Comité Bus Aldenhof zelf een adviesrapport voor een betere en eerlijkere verdeling van de buslijnen in hun stadsdeel Dukenburg. Deze overhandigen ze komende zaterdag aan de politieke partijen die in Gelderland bezig zijn een nieuw provinciebestuur te vormen, en later ook aan de gemeente Nijmegen en de vervoerder Breng. Het comité wil met dit adviesrapport een einde maken aan het “rondjesdraaien, doorsturen en kastje-muurpolitiek” van deze drie betrokken instanties. Met een andere verdeling van de buslijnen in stadsdeel Dukenburg, heeft straks iedere wijk weer een verbinding met het stadscentrum en/of winkelcentrum Hatert of het ziekenhuis CWZ.

Lees verder

Pagina's

U bent hier