SP wil geen koppelverkoop meer bij draagvlakmetingen renovaties

9 oktober 2024

SP wil geen koppelverkoop meer bij draagvlakmetingen renovaties

Foto: Mike1024

Bij de raadsvergadering van 9 oktober doet de Nijmeegse SP samen met GewoonNijmegen.nu, VVD en PvdA een voorstel om draagvlakmetingen bij renovaties niet meer te koppelen aan
andere voorstellen. SP-fractievoorzitter Yurre Wieken: “Huurders in Zwanenveld en Lankforst klagen over de draagvlakmeting, omdat er één formulier is voor een renovatie en voor akkoord gaan met het warmtenet. Zij zien dit als koppelverkoop, terwijl het zaken zijn waar je ook apart over kunt stemmen.”

Woningcorporaties hebben toestemming van 70 % van de huurders nodig voor zaken als een renovatie en het aanleggen van een warmtenet. Dit gebeurt schriftelijk via een draagvlakmeting. Woningcorporaties kunnen een draagvlakmeting nu koppelen. Huurders stemmen dan tegelijkertijd over zowel een renovatie als een ander voorstel, zoals een warmtenet. Wieken: “Die twee zijn niet onlosmakelijk met elkaar verbonden. In Dukenburg worden de woningen geïsoleerd, dat kan ook zonder warmtenet. Daar één stemming over houden geeft een vertekend beeld, omdat huurders niet per se voor beide plannen zijn maar slechts één handtekening kunnen zetten. Dat gebeurde in Dukenburg bij het warmtenet, maar ook eerder in het Waterkwartier waar huurders de indruk kregen akkoord te moeten gaan met nul-op-de-meter om een nieuwe keuken te krijgen in hun woning.”

Het voorstel van de SP, GewoonNijmegen.nu, VVD en PvdA is dat het gemeentebestuur afspraken maakt met corporaties om geen gecombineerde stemmingen meer te houden bij draagvlakmetingen. Dat is volgens de SP logisch, omdat veel renovaties waarvoor draagvlakmetingen gehouden worden voortvloeien uit afspraken tussen de gemeente en woningcorporties over verduurzaming. In het geval van het warmtenet staat zelfs in de subsidievoorwaarden dat er draagvlak van bewoners moet zijn.

De SP heeft al eerder gewezen op de risico’s die een warmtenet meebrengt. Wieken: “Warmtenetten – zeker in publieke handen - kunnen een goede oplossing zijn in de energietransitie, maar huurders moeten er ook écht van profiteren. Zonder inzicht in de reële kosten voor zowel het vastrecht als de levering kunnen raad en bewoners niet controleren of de grote beloften die zijn gedaan (30 jaar woonlastenneutraal) wel waargemaakt kunnen worden en of huurders straks écht een eerlijke prijs
betalen”.