Jerusalem overhandigt petitie aan wooncorporatie Talis voor duidelijkheid over huizen

27 augustus 2018

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Afgelopen vrijdag 24 augustus overhandigde bewonersinitiatief Jerusalem namens 150 huishoudens een petitie aan woningcorporatie Talis. Met de petitie eisen de bewoners duidelijkheid van Talis over hun toekomstplannen voor de buurt. Tijdens een drukbezochte bijeenkomst zei Talis-manager Ronald Leushuis toe dat de buurt met twee maanden een plan wordt voorgelegd voor sloop en nieuwbouw met een bijbehorend sociaal plan.

Zo'n honderd wijkbewoners waren vrijdagavond naar het speelveld aan de Boksdoornstraat  gekomen voor de bijeenkomst die het bewonersinitiatief samen met de SP hadden georganiseerd. Daar verwoordde buurtbewoner Margreet de grieven van de wijk: “Wij zijn trots op onze mooie, rustige wijk. Maar al jaren wonen we in onzekerheid. En dat terwijl je huis je basis is. Die basis, die is nu niet goed.” Dhr. Leushuis erkende dat de bewoners al veel te lang in onzekerheid worden gehouden, en beloofde verbetering in de communicatie met de wijk.

Foto: Bart Linssen / SP Nijmegen

Ook willen bewoners inzicht krijgen in de overwegingen die de woningcorporatie maakt bij de keuze voor nieuwbouw in plaats van renovatie, en duidelijkheid over de instemmingsprocedure en verhuisregelingen. Het plan dat Talis op dit moment aan het maken is zal naar verwachting binnen twee maanden worden voorgelegd aan de buurtbewoners. Er worden wijkbijeenkomsten georganiseerd waar iedereen zijn vragen kan stellen.

SP-raadslid Matthias van Hunnik leidde de bijeenkomst vrijdag: “De boodschap dat de buurt veel te lang in onzekerheid is gehouden, is volgens mij goed overgekomen. Het is goed dat veel bewoners hun zegje hebben kunnen doen afgelopen vrijdag. Het is nu aan Talis om bewoners vlot te laten weten waar ze aan toe zijn en om ook de komende maanden goed naar de bewoners te luisteren. Want grootschalige sloop en nieuwbouw is voor velen in de buurt zeer ingrijpend. En als SP zullen wij er scherp op zijn dat er voldoende betaalbare woningen in deze wijk blijven.”