Re-integratie scoort onvoldoende, met 500 stadsbanen helpen we mensen aan het werk

16 februari 2018

Foto: SP

Om de re-integratie van werklozen te verbeteren moet volgens SP-lijsttrekker Renske Helmer de gemeente stadsbanen in het leven roepen om mensen aan het werk te helpen. Deze banen kunnen ingezet worden om belangrijk werk in de wijken te doen zoals wijkvegers, toezichthouder, beheerders van speeltuinen en buurthuizen. Maar ook kan gedacht worden aan ondersteuning sportclubs en activiteitenbegeleider voor dagbesteding ouderen. De SP hoort graag van bewoners waar ze deze banen graag ingezet zien worden.

De stadsbanen zijn onderdeel van het plan van de SP om meer mensen aan het werk te helpen met een fatsoenlijk inkomen. Ze willen 500 nieuwe stadsbanen (32 uur per week, 120% wettelijk minimumloon) in het leven roepen. Renske Helmer: “Door de banen in te zetten voor belangrijke taken als wijkvegers, wijkonderhoud, toezicht, speeltuinbeheer, activiteitenbegeleiding, klusdiensten, boodschappendiensten, conciërges en hulp bij sportclubs profiteert de hele stad er van. En we horen ook graag van bewoners aan wat voor banen er behoefte is. Zo maken we Nijmegen nog veiliger, schoner en socialer.”

De helft van deze stadsbanen kunnen volgens de SP vaste banen worden voor 55-plussers die nu in de bijstand zitten en geen uitzicht hebben op werk. De andere 250 stadsbanen worden ingezet als tijdelijke banen (maximaal 3 jaar) waarmee mensen fatsoenlijk werk en inkomen hebben en voldoende ervaring opdoen om elders aan de slag te kunnen.

De SP is niet tevreden over de manier waarop het nu in Nijmegen gaat. Helmer: “ Werk is enorm belangrijk voor mensen, voor je bestaanszekerheid, waardigheid en ontwikkeling. Te veel mensen staan nu nog aan de kant en er is te weinig lef om daar iets aan te doen. Jaarlijks worden er miljoenen besteed aan de re-integratie van werkzoekenden, maar de uitstroom naar werk blijft teleurstellend laag. Verwonderlijk is dat niet, door re-integratietrajecten komt er immers geen baan bij. Hooguit krijgt de ene werkzoekende een iets betere kans op de arbeidsmarkt, ten koste van een andere werkzoekende. Daarom wordt het tijd om te stoppen met al deze trajecten die per saldo niks opleveren. Het geld voor re-integratie is beter te besteden aan echte banen met een fatsoenlijk inkomen.”

De Stadsbanen zijn onderdeel van een totaalpakket om meer mensen aan het werk te helpen. De SP wil ook met loonkostensubsidies werkgevers stimuleren een of meer van de 8000 Nijmeegse werkzoekenden in dienst te nemen. Helmer: “We willen hiervoor een uniek systeem invoeren waarbij de loonkostensubsidie oploopt in de tijd naarmate iemand langer in de bijstand zit en langer aan het werk blijft. Hiermee voorkomen we misbruik door werkgevers wat weer veel bureaucratische controles scheelt. Elke langdurige uitkeringsgerechtigde in Nijmegen krijgt een rugzak met geld waarmee hij/zij werkgevers extra kan overtuigen hem of haar in dienst te nemen. En mensen die omgeschoold willen en kunnen worden krijgen hiervoor de mogelijkheid.”

Aan alle jongeren onder tot 27 jaar wil de SP tenslotte (na voldoende scholing) altijd werk gegarandeerd. Het liefst bij een werkgever en als dit niet direct lukt dan kunnen jongeren altijd aanspraak maken op een tijdelijke stadsbaan.

Helmer: “Om dit voor elkaar te krijgen moet de gemeente Nijmegen weer volledige zeggenschap krijgen over de hoeveelheid geld die het Regionaal Werkbedrijf elk jaar ontvangt en de wijze waarop deze miljoenen besteed worden. Als deze wijziging van financiering en zeggenschap door de regio niet wordt ondersteund, kunnen we maar beter stoppen we met het Regionaal Werkbedrijf.”

Klik hier om meer te lezen over onze plannen voor werk en inkomen.