h
Verkiezingsprogramma 2018-2022

4. Aan het werk met fatsoenlijk inkomen, samen met ondernemers

In een rijk land als Nederland zouden we iedereen het recht op werk met een fatsoenlijk inkomen kunnen garanderen. Toch slaagt de overheid er niet in de economie en het belastingstelsel zo te organiseren dat iedereen een zinvolle bijdrage kan leveren aan de samenleving. Werk met een fatsoenlijk inkomen is de belangrijkste bron van bestaanszekerheid en geeft mensen waardigheid, omdat iedereen iets wil doen wat ertoe doet; wat waarde heeft voor anderen.

Sinds de economische crisis van 2008 is het aantal bijstandsgerechtigden in Nijmegen fors opgelopen. Jaarlijks worden er miljoenen besteed aan de re-integratie van werkzoekenden, maar de uitstroom naar werk blijft teleurstellend laag. Verwonderlijk is dat niet, door re-integratietrajecten komt er immers geen baan bij. Hooguit krijgt de ene werkzoekende een iets betere kans op de arbeidsmarkt, ten koste van een andere werkzoekende. Daarom wordt het tijd om te stoppen met al deze trajecten die per saldo niks opleveren. Het geld voor re-integratie is beter te besteden aan echte banen met een fatsoenlijk inkomen. En van uitkeringsgeld kunnen we ook werk maken door een deel hiervan te gebruiken als loonkostensubsidie. Hiermee breken we radicaal met een werkwijze die al tientallen jaren zonder succes wordt toegepast. Al tientallen jaren meten politici van links tot rechts hun bijdrage aan de bestrijding van werkloosheid af aan de hoeveelheid geld die ze in het gemeentelijk of regionaal re-integratiebedrijf pompen, zonder dat ze zich ooit afvragen wat hiervan de effectiviteit is. En elk nationaal en internationaal onderzoek naar re-integratiebeleid komt steevast tot de conclusie dat de effectiviteit niet kan worden aangetoond. Hoogste tijd om radicaal te breken met beleid dat niet werkt. Hoogste tijd om alle verspilde miljoenen aan re-integratiebeleid te gebruiken om echte banen te maken, banen waar de samenleving echt iets aan heeft.

Wat hebben we de afgelopen periode gerealiseerd:

  • In Nijmegen worden mensen niet gedwongen te werken met behoud van uitkering.
  • Bijstandsgerechtigden mogen gedurende 6 maanden 25 procent van de bijverdiensten houden met een maximum van €150,- per maand.
  • Er werd niet bezuinigd op de uitgaven voor het minimabeleid. Het ooit door de SP geïntroduceerde schoolfonds, het sport- en cultuurfonds voor kinderen bleef volledig overeind en we voerden de meedoen-regeling opnieuw in.
  • We hebben het pakket voor collectieve aanvullende ziektekostenverzekering uitgebreid waardoor het aantal verzekerden is gestegen van 4000 naar 11.000.
  • Alle schoolgaande kinderen in Nijmegen kunnen voortaan een IPad, notebook of laptop tot hun beschikking hebben: dat is steeds vaker een noodzakelijk en verplicht leermiddel op de middelbare school.

Onze belangrijkste plannen voor de komende jaren:

Ons sociale alternatief voor werk

  1. We creëren 500 nieuwe stadsbanen (32 uur per week, 120% wettelijk minimumloon) voor tal van belangrijke taken als wijkvegers, wijkonderhoud, toezicht, speeltuinbeheer, activiteitenbegeleiding, klusdiensten, boodschappendiensten, hulp bij sportclubs en al het andere waarvan Nijmegen nog socialer wordt. De helft van deze stadsbanen zijn vaste banen voor 55-plussers die nu in de bijstand zitten en geen uitzicht hebben op werk. De andere 250 stadsbanen zetten we in als tijdelijke banen (maximaal 3 jaar) waarmee mensen fatsoenlijk werk en inkomen hebben en voldoende ervaring opdoen om elders aan de slag te kunnen.
  2. We laten uitkeringsgeld voortaan werken voor werkzoekenden. Als een werkgever iemand aanneemt (minimaal 32 uur en 120% wettelijk minimumloon) die langer dan een jaar in de bijstand zit, dan krijgt deze werkgever altijd een loonkostensubsidie. We voeren hiervoor een uniek systeem in waarbij de loonkostensubsidie oploopt in de tijd naarmate iemand langer in de bijstand zit en langer aan het werk blijft. Hiermee voorkomen we misbruik door werkgevers wat weer veel bureaucratische controles scheelt. Elke langdurige uitkeringsgerechtigde in Nijmegen krijgt een rugzak met geld waarmee hij/zij werkgevers extra kan overtuigen hem of haar in dienst te nemen. Het schema ziet er als volgt uit:
    1 jaar in de bijstand is 1 jaar loonkostensubsidie van €2000;
    2 jaar in de bijstand is 2 jaar loonkostensubsidie: 1ste jaar €2000, 2de jaar €4000;
    3 jaar en langer bijstand is 3 jaar loonkostensubsidie: 1ste jaar €2000, 2de jaar €4000 en 3de jaar €8000.
  3. Aan alle jongeren onder tot 27 jaar garanderen we (na voldoende scholing) altijd werk. Het liefst bij een werkgever en als dit niet direct lukt dan kunnen jongeren altijd aanspraak maken op een tijdelijke stadsbaan.
  4. De gemeenteraad krijgt weer volledige zeggenschap over de hoeveelheid geld die het Regionaal Werkbedrijf elk jaar ontvangt en de wijze waarop deze miljoenen besteed worden. Als deze wijziging van financiering en zeggenschap door de regio niet wordt ondersteund, stoppen we met het Regionaal Werkbedrijf.

Ons sociale alternatief voor het minimabeleid

  1. Het Nijmeegse minimabeleid behoort tot het beste van Nederland. Daar zijn we trots op en dat houden we zo. We gaan niet bezuinigen op het minimabeleid, ondanks de enorme landelijke korting op de uitkeringsgelden. Wel gaan we zorgen dat er meer mensen aan het werk komen met een fatsoenlijk loon, zodat er minder aanspraak op minimabeleid nodig is.
  2. Voor de individuele inkomenstoeslag verhogen we het toetsinkomen van 110% naar 130% van de toepasselijke bijstandsnorm. Met deze verhoging steunen we vooral werkenden met een laag inkomen dat vaak te weinig is om aan armoede te ontsnappen.
  3. Van bewindvoering maken we een gemeentelijke taak, zodat mensen die hun huishoudboekje niet op orde hebben beter geholpen worden. De gemeentelijke afdeling bewindvoering bemiddelt bij onvrede over particuliere bewindvoerders en brengt jaarlijks verslag uit aan de rechter die bewindvoerders toewijst. Zo nodig kan de gemeente de bewindvoering overnemen als cliënten daarom vragen.
  4. Bijstandsgerechtigden die aankloppen voor schuldhulpverlening, komen in een ‘vrijwillig’ traject van gemeentelijke bewindvoering. Hiermee worden alle vaste lasten vanuit de uitkering betaald om te voorkomen dat schulden verder oplopen. Zodra mensen op eigen benen kunnen staan, wordt de bewindvoering opgeheven.

Ons sociale alternatief voor ondernemers

  1. We handhaven het ondernemersfonds op het huidige niveau om zinvolle wensen van ondernemers te bekostigen. Het ondernemersfonds is tevens een nuttig middel voor permanent contact tussen stadsbestuur en ondernemers.
  2. We zetten in op een forse uitbreiding van de Novio-Techcampus; we zien hier een enorme groeikans voor hoogwaardige werkgelegenheid in de stad.
  3. De bereikbaarheid van de stad is gebaat bij een goede doorstroming op de S100. We nemen alle maatregelen die nodig zijn voor een goede doorstroming.
  4. We maken afspraken met ondernemers om Nijmeegse werklozen beter aan het werk te krijgen.

U bent hier