Verkiezingsprogramma 2018-2022

3. Zorg voor iedereen

Je kiest er niet voor om ziek te zijn of (extra) zorg nodig te hebben. Iedereen die zorg nodig heeft, moet hier in Nijmegen op kunnen rekenen, zonder extra kosten. We garanderen goede zorg voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten. Jongeren die een beroep moeten doen op jeugdzorg, moeten we sneller helpen. En de thuiszorg blijft in Nijmegen gewoon overeind, met fatsoenlijke arbeidsvoorwaarden voor de mensen die de zorg leveren.

Komende jaren dreigt voor Nijmegen een enorme landelijke bezuiniging op de jeugdzorg en beschermd wonen. Daarmee dreigt ook de zorg voor ouderen en gehandicapten weer onder vuur te komen. Verschillende partijen denken al hardop na over verhoging van de eigen bijdragen voor zorgvoorzieningen. Daarmee zijn we straks weer terug bij af met verschraling van de zorg en torenhoge eigen bijdragen voor mensen die een paar honderd euro boven het minimum zitten. De SP zal zich met hand en tand verzetten tegen bezuinigingen op de zorg en verhoging van de eigen bijdragen. In Nijmegen worden mensen niet de dupe van landelijke bezuinigingen op de WMO-zorg.

Wat hebben we de afgelopen periode gerealiseerd:

• Ondanks forse landelijke bezuinigingen hebben we de thuiszorg in Nijmegen volledig overeind gehouden.
  • De torenhoge eigen bijdragen voor gemeentelijke zorg zijn afgeschaft. Voor WMO-zorg heeft Nijmegen de laagste inkomensafhankelijke bijdrage van Nederland.
  • We besteden de thuiszorg niet meer Europees aan, zorgaanbieders werken nu rechtstreeks onder regie van de gemeente en moeten zich houden aan gemaakte afspraken wat betreft arbeidsvoorwaarden voor het personeel en de te leveren zorg.
  • We hebben veel bureaucratie uit de thuiszorg gesloopt door zorgverlener en cliënt samen te laten bepalen hoeveel en welke zorg nodig is voor een schoon huis en een tevreden cliënt.
  • Door een netwerk van sociale wijkteams wordt zorgbehoefte vroeg gesignaleerd en leveren we zorg op maat voor wie dat nodig heeft.

Onze belangrijkste plannen voor de komende jaren:

Ons sociale alternatief voor ouderen, chronisch zieken en gehandicapten

1. Mensen krijgen in Nijmegen de (thuis-)zorg die ze nodig hebben en worden niet de dupe van landelijke bezuinigingen. Werkers in de zorg krijgen een fatsoenlijk loon, onderbetaling wordt niet geaccepteerd. Organisaties die voor dezelfde kosten hun personeel beter betalen, krijgen een streepje voor.
  2. Voor elke wijk moeten er kleinschalige buurtzorghuizen komen, zodat iedereen over goede en persoonlijke zorg in de eigen buurt kan beschikken.
  3. Mensen krijgen professionele zorg en zijn niet afhankelijk van een verplicht beroep op vrijwilligers. Mantelzorgers krijgen professionele ondersteuning.
  4. De inkomensafhankelijke eigen bijdrage wordt niet verhoogd. We verlagen de eigen bijdrage voor WMO-zorg zodra we de landelijke bezuinigingen op zorg volledig hebben opgevangen.
  5. Op het pakket van noodzakelijke woningaanpassingen en hulpmiddelen wordt niet beknibbeld.
  6. We pakken eenzaamheid bij ouderen aan door inzet van meer activiteiten(begeleiders) in de wijken en door het behoud van de gratis bus voor 65+.
  7. Er komt een centraal gemeentelijk meldpunt zorg, waar mensen terecht kunnen voor klachten en opmerkingen over hun WMO-zorgverlener, het wijkteam, de wachttijd of toekenning van zorg. Het meldpunt registreert alle klachten en opmerkingen, bemiddelt zo nodig bij oplossingen, en meet achteraf de tevredenheid van elke cliënt.

Ons sociale alternatief voor de jeugdzorg

1. We garanderen dat jongeren (en ouders) de jeugdzorg krijgen die nodig is binnen de vastgestelde termijnen. Ondanks forse landelijke bezuinigingen, houden we de jeugdzorg in Nijmegen volledig overeind. We besparen op bureaucratie door zoveel mogelijk met wijkteams te werken.
  2. We zetten maximaal in op preventie en vroegtijdige signalering, onder andere door consultatiebureaus, scholen en artsen. Ook jongeren met grote problemen kunnen op professionele begeleiding en hulp rekenen.
  3. Jongeren (en hun ouders) in de jeugdzorg kunnen bij een onafhankelijke vertrouwenspersoon terecht.
  4. Marktwerking in de jeugdzorg wijzen we af. We gaan net als in de thuiszorg werken met reële uurtarieven, zodat aanbieders niet concurreren op prijs. We gaan over op bestuurlijke aanbesteding om de gemeente meer regie te geven over de zorg.

Ons sociale alternatief voor persoonsgebonden budget (PGB)

1. We houden de mogelijkheid voor PGB’s in stand, maar zoeken wel naar goede alternatieven met zorg in natura.
  2. We pakken de ‘zorgmaffia’ aan die misbruik maakt van PGB-zorggeld en daarmee op een lucratieve manier hun vastgoed financieren.

Ons sociale alternatief voor bureaucatie in de zorg

1. Werkers in de (jeugd-)zorg gaan gebukt onder enorme bureaucratische druk van administratieve verantwoording waardoor ze een groot deel van hun werktijd niet bezig zijn met hun vak en vele uren besteden aan zinloze administratie. De gemeente start samen met zorgverzekeraars, zorginstellingen en zorgpersoneel het project ‘sloop de bureaucratie uit de zorg’ om een eind te maken aan alle overbodige administratieve handelingen in de zorg. Dat maakt de zorg niet alleen goedkoper, maar vooral veel beter voor zowel werkers in de zorg als voor de mensen die zorg nodig hebben.

Ons sociale alternatief voor de maatschappelijke zorg

1. We zorgen dat er voldoende voorzieningen zijn om alle daklozen onder dak te brengen.
  2. Hoofddoel van verslavingszorg is afkicken. Nijmegen zet het landelijk experiment van gratis medische heroïneverstrekking door.
  3. Bij probleemgezinnen wordt vroegtijdig ingegrepen door het Meldpunt Bijzondere Zorg. Pas als hulpverlening geen uitkomst biedt, kan huisuitzetting plaatsvinden. Het gezin krijgt onder begeleiding een tweede kans.
  4. Het project Skaeve Huse kan nergens rekenen op een warme ontvangst door omwonenden. Na jarenlang touwtrekken verdient dit project een kans van slagen. Daarom zetten we in op maximaal 5 jaar Skaeve Huse op één locatie. Verlenging op dezelfde locatie is alleen mogelijk als de buurt ermee instemt.

Ons sociale alternatief voor een diverse samenleving

1. Alle organisaties in zorg en welzijn moeten in staat zijn om te werken met mensen van verschillende culturele achtergronden. Het personeel in deze organisaties moet zoveel mogelijk een afspiegeling zijn van de bevolking. Diversiteitsbeleid en cultuursensitiviteit zijn voortdurend punten van aandacht waarover jaarlijks wordt gerapporteerd.
  2. Nijmegen is een LHBT+ (Lesbisch, Homo-, Bi-, Transseksueel en alle andere mogelijke seksuele en genderidentiteiten) vriendelijke stad en dat houden we zo. Intolerant en homofoob gedrag wordt niet geaccepteerd. We geven ruim baan aan projecten die intolerant gedrag bij jongeren in de kiem smoren.
  3. Als het weer nodig is, blijft Nijmegen gastvrij voor vluchtelingen. Wel zijn wij voor kleinschalige opvang, met behoud van de menselijke maat en goede voorzieningen voor de bewoners.
  4. De landelijke bezuiniging op inburgering en taalcursussen bemoeilijkt de integratie van nieuwkomers. Om te voorkomen dat mensen aan hun lot worden overgelaten (en daardoor tussen wal en schip raken), maken we beter gebruik van het grote Nijmeegse vrijwilligersnetwerk dat vluchtelingen en statushouders begeleidt. Bij verstrekking van voorzieningen, toetsen we voortaan of er voldoende begeleiding is en zo nodig wordt er betere ondersteuning georganiseerd. Ook zorgen we voor een betere begeleiding naar werk van statushouders.
  5. Bewonersinitiatieven die de integratie van nieuwkomers in de Nijmeegse samenleving bevorderen, krijgen steun van de gemeente.