Verkiezingsprogramma 2018-2022

2. Leefbare en veilige wijken, aanpak achterstallig onderhoud

De SP is de partij van de wijken. We zijn dan ook regelmatig in de wijken te vinden om van bewoners zelf te horen wat er beter kan. Mensen moeten zich veilig voelen in hun eigen wijk en er moeten voldoende voorzieningen zijn om samen te kunnen leven. Het groen en de openbare ruimte moeten er fatsoenlijk bij liggen, zodat mensen met plezier op straat komen. Bewoners moeten veel meer dan nu, zelf kunnen bepalen wat zij belangrijk vinden in hun wijk; zij zijn immers de experts als het om hun eigen wijk en leefomgeving gaat.

De afgelopen jaren is er flink bezuinigd op onderhoud; zowel op het groen als op het onderhoud aan fietspaden, wegen en trottoirs. Als het aan de SP ligt, gaan we de komende jaren flink investeren in de wijken. We pakken het achterstallig onderhoud in de wijken aan en investeren in groen. Daarbij is de inbreng van bewoners essentieel; de beste plannen worden immers niet vanuit het stadhuis gemaakt, maar door bewoners zelf. Dit bereiken we door wijkbewoners veel meer zeggenschap te geven.

Wat hebben we de afgelopen periode gerealiseerd:

• De SP heeft zich hard gemaakt voor voldoende belangrijke voorzieningen in alle wijken. Zo openden we afgelopen coalitieperiode onder andere een nieuwe wijkbibliotheek in Nijmegen-West, zorgden we dat het zwembad in Dukenburg open bleef, openden we een jeugdhonk in Nijmegen-Noord en bleef de dependance van de Lindenberg behouden.
  • Bewonersparticipatie is afgelopen periode een belangrijk aandachtspunt geweest. Nog nooit spraken zoveel bewoners mee over de inrichting van hun eigen wijk en leefomgeving.
  • Daarnaast kwamen verschillende succesvolle bewonersinitiatieven met hulp van de gemeente tot stand. Dit waren soms grote projecten, zoals het Wijkatelier in Lindenholt en de Wijkfabriek in de Wolfskuil, maar soms ook kleinere projecten zoals het zelfstandig bijhouden van groen in de eigen straat en het maken van muurschilderingen om de openbare ruimte te verfraaien.
  • Activiteiten voor en door bewoners in de wijkcentra konden gratis blijven. Hiermee is Nijmegen vrij uniek in Nederland.
  • De wethouder openbare ruimte van de SP lanceerde een handboek toegankelijkheid in de openbare ruimte. Inmiddels is er flink geïnvesteerd in toegankelijke looproutes voor mensen die bijvoorbeeld slecht ter been of slechtziend zijn. Nijmegen is nu de meest toegankelijke gemeente van Nederland.
  • Op initiatief van de SP is er een team van wijkvegers in Dukenburg aangesteld. De wijkvegers pakken het zwerfafval aan en ondersteunen het Dar personeel met onder andere het legen van prullenbakken en het afhandelen van meldingen. Daarnaast zijn zij er om mensen aan te spreken die rotzooi op straat gooien.
  • Met steun van de SP heeft het college extra groen aangebracht in de binnenstad.

Onze belangrijkste plannen voor de komende jaren:

Ons sociale alternatief voor leefbare wijken

1. Voor de wijken trekken we jaarlijks 6 miljoen euro extra uit die we eerlijk verdelen over de stad naar rato van het aantal inwoners. Bewoners kunnen zelf plannen indienen voor hun eigen wijk. Denk daarbij aan wensen als een kinderboerderij, een skatepark, een wijkbibliotheek of een ontmoetingsvoorziening voor ouderen. De hele wijk kan via internet (en op papier) meestemmen over de beste plannen voor de wijk.
  2. In alle wijken zorgen we voor voldoende groen op loopafstand. We koesteren groene plekken in de stad en waar mogelijk maken we extra groen.
  3. Bewoners blijven net als nu meepraten over wijkbeheerplannen over de openbare ruimte en wijkaanpakplannen over sociale voorzieningen in de wijk. Zij houden zo veel invloed op de besteding van gemeentelijk geld.
  4. In elke wijk zorgen we voor voldoende voorzieningen voor kinderen en jongeren met (natuurlijke) speeltuintjes, trapveldjes, basketbalveldjes en skatebanen.
  5. Straat- en buurtfeesten worden gestimuleerd en financieel ondersteund.
  6. Er wordt niet bezuinigd op wijkcentra als belangrijke ontmoetingsplek, we handhaven het nultarief voor wijkbewoners en zorgen voor voldoende ruimte voor wijkbewoners en wijkinitiatieven. Als bewoners dat graag willen, komen er waar mogelijk kookgelegenheden in de wijkcentra. De prijzen van consumpties gaan niet omhoog.
  7. Het onderhoud van verouderde wijkcentra (onder andere De Schakel en Titus Brandsma) wordt snel ter hand genomen door samen met bewoners een goed plan te maken voor vernieuwing.

Ons sociale alternatief voor veilige wijken

1. Met de komst van 500 stadsbanen gaan we ook het toezicht in de wijken vergroten. We stellen in de hele stad wijktoezichthouders aan. Ernstig overlastgevend en intimiderend gedrag door jongeren wordt niet getolereerd. We voorkomen dat jongeren in de criminaliteit belanden door opleiding, werk en hulp aan ouders. Zo nodig wordt drang en dwang toegepast om overlast terug te dringen.
  2. Criminelen die hun buurt terroriseren worden hard aangepakt. De politie richt een team op om “rotte appels” uit een wijk te verwijderen. Na detentie wordt er gezorgd voor een goed re-integratietraject.
  3. Langdurige overlast van drugsdealers zoals de laatste jaren bij de Vlaamsegas/Tweede Walstraat wordt niet langer geaccepteerd. Hotspots met drugsdealers worden binnen een half jaar opgeruimd en criminelen waar mogelijk opgepakt. We hebben niet de illusie dat we de straathandel in drugs kunnen uitbannen, maar we kunnen wel garanderen dat omwonenden niet langdurig aan overlast worden blootgesteld.
  4. De politie grijpt direct in bij klachten over drugspanden en wietplantages in de wijk. Waar nodig vindt huisuitzetting plaats.
  5. Nijmegen moet vooroplopen bij experimenten met legale wietteelt. Dat zal leiden tot een forse vermindering van het aantal wietplantages in de wijk en tot afname van drugscriminaliteit. De politie krijgt hierdoor meer tijd voor andere belangrijke zaken.

Ons sociale alternatief voor de openbare ruimte

1. We gaan fors investeren in het onderhoud van groen in de openbare ruimte. We draaien een oude bezuiniging op onderhoud volledig terug en we brengen het onderhoud in de wijken op een hoger niveau door voor onderhoud van groen jaarlijks 2 miljoen euro extra uit te trekken.
  2. Daarnaast gaan we ook fors investeren in (achterstallig) onderhoud aan voetpaden, fietspaden, pleinen en wegen. Dit pakken we eindelijk goed aan. Hiervoor trekken we ook jaarlijks 2 miljoen euro uit.
  3. Verkeersveiligheid in de wijken pakken we aan door fietsroutes te verbeteren. Verkeersremmende maatregelen in woonstraten worden genomen in overleg met bewoners.
  4. De openbare ruimte is van iedereen en moet dus ook een plek voor ontmoeting zijn. We zorgen ervoor dat de openbare ruimte aantrekkelijk is, onder andere door verfraaiing in de vorm van kunst, maar ook dat mensen elkaar daar treffen, bijvoorbeeld door aanleg van beweegroutes.
  5. Initiatieven tegen zwerfvuil, zoals de wijkhelden en actie schone Goffert, blijven ondersteund worden door de DAR. Speciale aandacht gaat uit naar het Waalstrand, waar voldoende toezicht moet zijn om te voorkomen dat mensen daar zwerfvuil achterlaten.
  6. We starten met een mobiele milieustraat, zodat wijkbewoners zonder auto hun grofvuil vaker dan een keer per jaar kwijt kunnen, zonder helemaal naar de DAR te moeten.