Verkiezingsprogramma 2018-2022

1. Betaalbaar wonen voor iedereen

Iedereen in Nijmegen heeft recht op een goede en betaalbare woning, of je nou in een huurwoning woont of in een koopwoning. Bij de bouw van nieuwe woningen zetten we in op een ongedeelde stad met gemengde wijken waar jong en oud, rijk en arm, allochtoon en autochtoon samenleven en elkaar elke dag kunnen ontmoeten: op straat, in de supermarkt, bij de sportclub, op het schoolplein en in het park.

In de afgelopen 15 jaar is Nijmegen hard gegroeid, maar het aantal betaalbare huurwoningen is fors achtergebleven bij die groei. Dure huur- en koopwoningen zijn er genoeg, maar de wachtlijst voor een betaalbare huurwoningen blijft schrikbarend lang: jongeren wachten jaren op zelfstandige woonruimte en worden zo in de armen gedreven van huisjesmelkers. De leefbaarheid in wijken is in het geding door steeds verdergaande verkamering van gezinswoningen. Wijken in de buurt van het centrum trekken steeds meer hogere inkomens, terwijl wijken aan de rand van de stad langzaam maar zeker verarmen. Die trend is alleen te keren door de bouw van meer betaalbare huur- en koopwoningen, nieuwe wetgeving waarmee we huisjesmelkers echt kunnen aanpakken, en een drastische verlaging van de maximaal redelijke huur. Door de extreem lage rente kunnen woningcorporaties voor het eerst in de geschiedenis rendabel betaalbare huurwoningen bouwen. Daarom is nu het moment om de opgelopen achterstand in de sociale huursector substantieel in te lopen. Als woningcorporaties onvoldoende bouwen, dan neemt de gemeente deze taak over door zelf te investeren in meer sociale huur.

Wat hebben we de afgelopen periode gerealiseerd:

• Voor 80 procent van de Nijmeegse bevolking hebben we de gemeentelijke lasten verlaagd door afschaffing van de afvalstoffenheffing. Alle huurders en bijna de helft van de mensen met een eigen woning zijn hierdoor minder gaan betalen.
  • De jaarlijkse huurexplosie is gestopt, de huren zijn voor afgelopen jaren voor veel huurders bevroren (0% huurverhoging) of nauwelijks gestegen en niet zelden zelfs verlaagd.
  • Van alle sociale huurwoningen is bijna 20 procent goedkope huur (onder de € 414,- per maand) gebleven. Daarmee hebben we voorkomen dat 4500 goedkope huurwoningen zouden verdwijnen.
  • Nijmegen breekt op dit moment alle bouwrecords. De afgelopen 30 jaar werden er niet zoveel woningen gebouwd als nu. Tussen 2014 en 2018 bouwden we er 5000 nieuwe woningen bij, waarvan 2000 sociale huurwoningen, ook een record.
  • Nijmegen won de stook je rijk prijs 2016 voor de beste prestatieafspraken met woningcorporaties voor het energiezuinig maken van woningen.
  • In afspraken met woningcorporaties is de prijs van betaalbare huurwoningen verlaagd van € 710,- per maand naar € 635,- per maand. De ongebreidelde huurverhoging is daarmee gestopt.
  • In de Waalsprong is ruimte gekomen voor het behoud van groen, boomgaarden en andere belangrijke historische elementen. Tientallen miljoenen zijn afgeboekt om van volgebouwde stenige woonwijken, mooie toekomstige woonwijken in Nijmegen-Noord te maken. Het water in Lent wordt zwemwater.

Onze belangrijkste plannen voor de komende jaren:

Ons sociale alternatief voor te hoge woonlasten

1. We verlagen de gemeentelijke belastingen voor alle woningeigenaren: de onroerendzaakbelasting (OZB) voor woningen gaat met 20 procent omlaag. Deze gemeentelijke belastingverlaging voor woningeigenaren en verhuurders van (sociale) huurwoningen verschuiven we naar de eigenaren van bedrijfsvastgoed, wat in 80 procent van de gevallen vastgoedverhuurders zijn.
  2. Huurders gaan maximaal meeprofiteren van de lage rente die woningcorporaties betalen. De woonlasten voor huurders in corporatiewoningen kunnen gemiddeld met € 100,- per maand omlaag. Dat kan door huurverlaging en het energiezuinig maken van huurwoningen zonder de huur te verhogen.
  3. Modale inkomens worden volgens de landelijke norm tot de scheefwoners gerekend en hebben afgelopen jaren exorbitante huurverhogingen gekregen. De huren van corporatiewoningen moeten in ieder geval omlaag naar 70 procent van de maximaal redelijke huur.
  4. Het aantal goedkope huurwoningen bij woningcorporaties verhogen we van 20 naar 25 procent zodat met name jongeren en starters langer profiteren van een lagere huur.
  5. Alle geschikte huurwoningen van woningcorporaties krijgen zonnecellen op het dak. Op korte termijn moeten corporaties voor hun totale bezit alle mogelijke rendabele investeringen uitvoeren voor energiezuinige woningen.
  6. Achterstallig onderhoud en het energiezuinig maken van huurwoningen wordt voortvarend aangepakt. Deze maatregelen worden uitgevoerd zonder de huurprijs te verhogen.

Ons sociale alternatief voor de woningnood

1. De komende vier jaar zetten we in op de bouw van 6000 nieuwe duurzame woningen waarvan minimaal 2000 betaalbare sociale huur en 1000 middeldure huur.
  2. De bouw van voldoende sociale huurwoningen is een taak van woningcorporaties en niet van de private sector. Als woningcorporaties onvoldoende sociale huurwoningen bouwen, neemt de gemeente deze taak over.
  3. Woningcorporaties stoppen met sloop en verkoop van sociale huurwoningen. Voor elke verkochte huurwoning krijgen corporaties de verplichting minimaal drie nieuwe betaalbare huurwoningen terug te bouwen. In wijken waar de wachttijd langer is dan gemiddeld worden geen huurwoningen verkocht.

Ons sociale alternatief voor jongeren- en studentenhuisvesting

1. We gaan 2000 extra betaalbare kamers bouwen voor jongeren, studenten en anderen die een kamer zoeken. Dat is het meest effectieve middel tegen torenhoge huurprijzen voor kamers. Tevens maken we daarmee een einde aan de doorgeschoten verkamering van gezinswoningen.
  2. Huisjesmelkers worden aangepakt: naar schatting 2200 illegaal verkamerde panden worden opgespoord en gelegaliseerd of ontkamerd.
  3. We blijven de huurteams steunen om foute verhuurders aan te pakken en maken hier zo nodig extra middelen voor vrij. De gemeente informeert huurders actief over hun rechten.
  4. Waar verkamering van gezinswoningen tot onaanvaardbare overlast leidt gaan we over tot ontkamering door het intrekken van verhuurvergunningen.
  5. We zetten ons in om landelijke wetgeving tegen huisjesmelkers aan te passen. Een vergunning voor verhuur van kamers of zelfstandige woonruimte moet gekoppeld worden aan de verplichting van verhuurders zich aan de maximaal redelijke huurprijzen te houden zoals door de huurcommissie is vastgesteld. Bij herhaalde overtreding worden stevige bestuurlijke boetes opgelegd of raken verhuurders hun vergunning kwijt.
  6. Waar mogelijk brengen we de parkeernorm omlaag om de bouw van betaalbare huurwoningen voor jongeren te stimuleren.
  7. Meer onzekerheid op de woningmarkt is geen oplossing maar een probleem. Daarom spreken we met woningcorporaties af om geen tijdelijke huurcontracten voor huurwoningen te verstrekken.

Ons sociale alternatief voor ouderenhuisvesting

1. We bouwen 1000 woningen voor ouderen waarmee we wonen en zorg met elkaar combineren.
  2. Ouderen krijgen voorrang om in hun eigen wijk te blijven wonen en kunnen verhuizen naar een kleinere woning zonder huurverhoging.
  3. Voormalige seniorencomplexen krijgen weer het label seniorenwoning als bewoners hierom vragen. Ouderen kunnen daarmee rustig genieten van hun oude dag. Bij onvoldoende belangstelling van huurders uit de categorie 55+ vervalt de leeftijdseis voor de toelating.