h
Verkiezingsprogramma 2018-2022

5. Beter openbaar vervoer, veilige fietspaden, betaalbaar parkeren

Alle wijken in Nijmegen moeten goed bereikbaar zijn; per auto, per fiets en met het openbaar vervoer. Nijmegen is een echte fietsstad met goede voorzieningen voor fietsers. Dat is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor de gezondheid. Als mensen toch met de auto moeten reizen, dan moeten zij verzekerd zijn van veilige routes en betaalbare parkeermogelijkheden.

Het openbaar vervoer is de afgelopen jaren flink uitgekleed. Behalve flexibilisering door bijvoorbeeld BrengFlex, voert de provincie ook behoorlijke bezuinigingen door. Steeds meer buslijnen verdwijnen omdat ze volgens het busbedrijf niet rendabel zijn. Als het aan de SP ligt, zetten gemeente en provincie zich in voor bewoners en niet voor de winsten van het busbedrijf. Dat betekent dat er in iedere wijk op regelmatige basis een fatsoenlijke bus moet rijden. Dat geldt eveneens voor het centrum, want ook daar wonen mensen die graag met de bus naar huis willen en/of slecht ter been zijn.

Wat hebben we de afgelopen periode gerealiseerd:

  • De SP zorgde voor de gratis bus voor 65+. Bijna 15.000 Nijmegenaren maken inmiddels gebruik van deze regeling. De gratis bus houdt onze ouderen mobiel, het is goed voor de sociale contacten en het beste medicijn tegen eenzaamheid. Ouderen met een auto kunnen deze vaker laten staan. Bovendien is het ook goed voor de lokale economie omdat veel ouderen de bus pakken naar bijvoorbeeld de stad of winkelcentrum Dukenburg voor een boodschap of een kopje koffie.
  • Op initiatief van de SP heeft de gemeenteraad uitgesproken dat er één bustarief voor de stad moet komen. Nu betalen mensen uit Lindenholt, Dukenburg, Lent en Nijmegen-Noord dubbel zoveel voor een los kaartje.
  • Het betaald parkeren in de avonduren is verkort tot 21 uur ‘s avonds.

Onze belangrijkste plannen voor de komende jaren:

Ons sociale alternatief voor het openbaar vervoer

  1. We behouden de gratis bus voor 65+. Dat maakt het voor ouderen mogelijk om zich makkelijk te verplaatsen en anderen te ontmoeten. Daarnaast breiden we de regeling uit, waardoor ook (klein)kinderen t/m 12 jaar gratis kunnen meereizen.
  2. We blijven ons inzetten voor één bustarief voor de gehele stad. Het kan immers niet zo zijn dat bewoners uit Dukenburg, Lindenholt, Lent en Oosterhout twee keer zoveel betalen voor een los buskaartje dan mensen uit andere wijken. Openbaar vervoer moet voor iedereen betaalbaar zijn.
  3. De bus blijft door het stadscentrum en over de Waalkade rijden. Ook ouderen en mensen die minder goed ter been zijn, moeten het centrum immers eenvoudig kunnen bereiken. Bovendien is het stadscentrum ook een woonwijk die bereikbaar moet zijn met het openbaar vervoer.
  4. Er komen meer bushokjes, zodat reizigers niet in de regen hoeven te wachten op de bus. Overal waar dat fysiek mogelijk is en er voldoende mensen opstappen, worden bushokjes teruggeplaatst.
  5. We verzetten ons tegen bezuinigingen op het openbaar vervoer die vooral leiden tot verschraling van buslijnen in de wijken. BrengFlex als volwaardig alternatief voor bestaande buslijnen wijzen wij af, maar kan soms wel een waardevolle aanvulling zijn.
  6. Nijmegen zet zich samen met buurgemeenten en de Provincie in voor een treinverbinding tussen Nijmegen en Kleve. De busverbinding naar Kranenburg en Kleve wordt uitgebreid.
  7. Nijmegen zet zich bij de Provincie actief in voor een beter gebruik van de bus in de daluren. Dat kan bijvoorbeeld als de Provincie de bus in de daluren helemaal gratis maakt.

Ons sociale alternatief voor de automobilist

  1. De parkeertarieven gaan komende vier jaar niet omhoog en voor parkeergarages handhaven we het lage avondtarief van 50 cent per uur.
  2. Voor bewoners buiten het centrum (groene parkeerzone) en in Dukenburg, wordt de eerste parkeervergunning gratis. Dit wordt deels bekostigd door de prijs van de tweede vergunning op hetzelfde huisadres te verhogen.
  3. We investeren fors in (achterstallig) onderhoud aan wegen.
  4. Onveilige kruispunten worden op korte termijn en in samenspraak met bewoners aangepakt.
  5. Parkeeroverlast rondom winkelcentrum Dukenburg wordt aangepakt. Er komt een plan om te voorkomen dat bezoekers en personeel van het winkelcentrum in nabijgelegen straten parkeren, waardoor er onveilige situaties ontstaan en bewoners hun auto niet meer kwijt kunnen.
  6. Om verkeer rondom Lent in goede banen te leiden, leggen we de Dorpensingel aan. De Provincie dient de ontbrekende 5 miljoen euro bij te dragen om dit regionale verkeersprobleem op te lossen. De Vossenpelsestraat wordt verkeersluw gemaakt.

Ons sociale alternatief voor de fietser

  1. Het achterstallig onderhoud aan fietspaden wordt aangepakt.
  2. Bewaakte fietsenstallingen blijven gratis. Daarnaast komen er gratis bewaakte fietsenstallingen bij de stations Dukenburg, De Goffert, Lent en Heyendaal. We zetten stadsbanen in om deze gratis bewaakte fietsstallingen te realiseren.
  3. Drukke fietsroutes naar scholen, de universiteit en de HAN worden veiliger gemaakt. De kruisingen Heyendaalseweg-Erasmuslaan en St Annastraat ter hoogte van de Spoorkuil worden met voorrang aangepakt.
  4. De gemeente treedt terughoudend op bij het verwijderen van verkeerd gestalde fietsen, tenzij de veiligheid in gevaar komt, bijvoorbeeld omdat fietsen de toegankelijkheid van looproutes belemmeren.
  5. Mindervalide fietsers krijgen de mogelijkheid hun fiets dichtbij voorzieningen te kunnen plaatsen. De fiets krijgt hiertoe een zichtbaar kenmerk, zodat de AFAC deze fiets niet verwijdert. 

U bent hier