Aldenhof in opstand voor behoud lijn 4

28 november 2017

Aldenhof in opstand voor behoud lijn 4

Foto: SP

Bewoners van de Dukenburgse wijk Aldenhof willen dat buslijn 4 van de wijk naar de stad blijft rijden. Ze hebben zich verenigd in een buurtcomité dat zich, met steun van de SP, de komende weken gaat inzetten op behoud van de bus in hun buurt. Inmiddels zijn er al bijna 350 handtekeningen gezet. De buurtbewoners gaan Breng en de Nijmeegse politiek duidelijk maken dat de bus in Aldenhof moet blijven rijden.

Op 7 november maakte Breng bekend dat lijn 4, die nu nog van Aldenhof door Hatert naar het centrum rijdt, wordt ingekort tot pendeldienst naar station Dukenburg. Vanaf dan rijdt hij twee keer per uur als 8-persoons busje. Na 21:00 en op zondag rijdt hij helemaal niet meer. Tijdens een door de SP georganiseerde buurtavond over de bus, met meer dan 40 aanwezigen, was de stemming duidelijk. Een van de bewoners: “Wij voelen ons gepakt. Aldenhof heeft al zo weinig voorzieningen, en nu pakken ze ons ook de bus af. Wij willen een verbinding naar de weekmarkt in Hatert, naar het centrum en naar de ziekenhuizen.” En ook: “Wanneer we het nu pikken dat er een kleine bus als pendelbus gaat rijden, dan weten we dat de bus een jaar later helemaal verdwijnt. Wij willen geen halve, maar een hele bus. Een hele dienstregeling, ook na negenen en in het weekend. Geen halve dienstregeling tot aan Dukenburg, maar een hele dienstregeling door naar het centrum zonder dure overstap of omrijden.”

Yurre Wieken, gemeenteraadslid namens de SP en inwoner van Aldenhof, was ook aanwezig: “Door het verdwijnen van buslijn 4 wordt de wijk Aldenhof slechter bereikbaar. Iedere wijk zou een directe verbinding naar het stadscentrum moeten hebben. Straks moeten mensen overstappen bij station Dukenburg. Dat betekent extra kosten voor hen, en verlies van reizigers. Niet alleen het centrum wordt veel bezocht door bewoners van Aldenhof. Met lijn 4 reizen ook veel mensen naar Hatert om te winkelen. En naar de Sint Jacobslaan, om van daaruit te lopen naar het Radboud-ziekenhuis. Nu al klaagt men dat het Radboud en het Canisius vanuit de wijk moeilijk te bereiken zijn. Dat wordt met het schrappen van lijn 4 alleen maar lastiger.” Eerder stelde SP-raadslid Matthias van Hunnik al vragen aan het stadsbestuur over de toekomst van lijn 4.

De gemeente zou zich volgens Wieken in moeten zetten voor de bewoners van Aldenhof. “Dit besluit is door Breng genomen met goedkeuring van de provincie, maar ook de gemeente zou zich hierom moeten bekommeren. De Nijmeegse  gemeenteraad en het stadsbestuur moeten opkomen voor de stad en de mensen in Dukenburg. Nijmegen moet bij de provincie afdwingen dat deze bezuiniging op lijn 4 wordt teruggedraaid. Het is onze stad, onze bevolking en onze bus. Deze bezuiniging moet hoe dan ook van tafel. Alle wijken in Nijmegen hebben recht op fatsoenlijk openbaar vervoer.”

Foto: SP