Stop de verkamering, bouw kamers

22 september 2017

Stop de verkamering, bouw kamers

Foto: SP

In Nijmegen worden massaal gezinswoningen door huisjesmelkers opgekocht en ‘verkamerd’ – dat wil zeggen: opgedeeld in kleinere kamers die apart verhuurd worden, meestal aan studenten. Deze huizen zijn daar vaak niet geschikt voor. Dat leidt tot onveiligheid voor de kamerbewoners en overlast en irritatie in de buurt. De SP wil een einde maken aan de verkamering van gezinswoningen. Dat kan alleen als er voldoende studentenkamers worden bijgebouwd.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “Huisjesmelkers maken op een slimme manier misbruik van de woningnood. Snel een wandje in de woonkamer en alle kamers kunnen voor een fors bedrag verhuurd worden aan studenten of anderen die snel een plek zoeken. De woningeigenaren vangen een mooie winst, maar de rest van Nijmegen betaalt de rekening. De leefbaarheid voor gezinnen in de buurt gaat achteruit en de studenten krijgen ook geen waar voor hun geld.”

De SP vindt dat er een eind moet komen aan de verkamering en dat er voldoende studentenwoningen bij moeten komen. Maar de Nijmeegse politiek is verdeeld. Partijen als D66, GroenLinks en VVD sluiten hun ogen voor de problemen en laten de boel liever op z’n beloop. Van Hooft: “We hebben niks aan halfbakken maatregelen. Meer dan 2.200 panden worden illegaal verhuurd. Daar moet meer controle op komen. En er moet een stop op de verkamering komen. Studentenhuisvesting en woningcorporaties moeten fatsoenlijke en betaalbare studentenwoningen op passende locaties bouwen. Dat is goed voor de portemonnee van studenten en goed voor de leefbaarheid in de wijken.”