Bescherm Hengstdal nu het nog kan!

14 juli 2016

Bescherm Hengstdal nu het nog kan!

Een meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad schaarde zich 13 juli achter een oproep van de SP om de Nijmeegse wijk Hengstdal te beschermen tegen sloop. De gemeenteraad heeft op initiatief van de SP het college van Burgemeester en Wethouders opgeroepen om met woningcorporatie Standvast in gesprek te gaan over de mogelijkheden tot renovatie en af te zien van sloop. Veel bewoners zijn tegen de sloop van de karakteristieke woningen gebouwd in de jaren vijftig. Hier zouden nieuwbouw woningen voor in de plaats komen en daarmee wordt het karakter van de wijk verwoest, zo stellen vele buurtbewoners. Nu moet het stadsbestuur om de tafel met Standvast om een alternatief te zoeken.

SP-gemeenteraadslid Bart van Berkel: “Al sinds september vorig jaar is de SP betrokken bij de situatie in Hengstdal. Door de gebrekkige communicatie van Standvast zaten de bewoners in onzekerheid over de toekomst van hun woningen. Later werd bekend dat 46 woningen op de lijst staan om gesloopt te worden. Een meerderheid van de bewoners is tegen sloop. Een moderne corporatie zou beter moeten kunnen communiceren met haar huurders dan hier in Hengstdal gebeurd is. Tot aan een doodlopend mediationtraject hebben mensen zich verzet tegen de plannen van Standvast. Zo hoort dat in deze tijd niet meer te gaan. Sloop is ook nog eens duurder: Standvast raamt de kosten op 110.000 euro, terwijl renovatie volgens aannemer Van de Veerdonk 60.000 euro kost. Goedkopere opties leiden tot lagere huren en zouden dus voorrang moeten krijgen. Genoeg reden dus om hier nog eens naar te kijken. Het stadsbestuur gaat nu met Standvast in gesprek over deze cijfers. De gemeenteraad heeft in elk geval gesproken. Wij willen Hengstdal beschermen!”