‘Emmer- en dweilorkest’ voor Vérian

2 februari 2015

‘Emmer- en dweilorkest’ voor Vérian

Foto: Peter de Vos / Eigen fotowerk SP

Maandagavond 2 februari protesteerden thuiszorgmedewerkers uit de regio Nijmegen tegen de loonsverlaging die hun werkgever Vérian heeft aangekondigd. Onder het motto "De emmers op de kop, onze poen is bijna op" werd er actie gevoerd, voorafgaand aan een bijeenkomst die Vérian voor medewerkers organiseerde. Vérian kondigde twee maanden geleden een loonsverlaging aan van 20 tot 25 procent. De medewerkers, samen met de SP Nijmegen en de FNV verenigd in een actiecomité, hebben besloten om zich niet onder druk te laten zetten en gaan door met acties tot de loonsverlaging van de baan is.

Zo’n 100 medewerkers uit de regio Nijmegen en collega’s uit Apeldoorn waren aanwezig, uitgedost met emmers, pannen en pollepels om eens flink lawaai te maken. Muzikant Paul de Graaf uit Nijmegen is solidair met de thuiszorgmedewerkers, en begeleidde het "emmer-en-dweil-orkest".

Foto: Peter de Vos / Eigen fotowerk SP

Na de actie gingen de medewerkers naar de bijeenkomst van Vérian, waarbij ook voorzitter Klaas Stoter en directeur Rien Zwart aanwezig waren. Voor velen was die bijeenkomst echter snel voorbij. Veel nieuws had Vérian haar thuiszorgmedewerkers niet te melden. Jannie Vissers; “Vérian kon ons nog niets vertellen over wat ons te wachten staat. We moeten nog een paar weken wachten voor een antwoord op ons bezwaar tegen de salarisverlaging.” Teleurgesteld verlieten de medewerkers na tien minuten de bijeenkomst.

Cor van Norel, SP-gemeenteraadslid en ondersteuner van het actiecomité: "De thuiszorgmedewerkers grijpen iedere gelegenheid aan om hun baas te laten weten wat ze van deze plannen vinden. Het is onfatsoenlijk om eenzijdig te besluiten om je medewerkers een kwart salaris in te laten leveren. Deze bijeenkomst was een mooie eerste gelegenheid geweest om eens gezamenlijk in gesprek te gaan met Vérian over wat er nu allemaal gaande is. Het lijkt er nu vooral op dat Vérian tijd probeert te winnen.”