Grote zorgen over loonsverlaging Vérian

3 december 2014

Grote zorgen over loonsverlaging Vérian

Dinsdag 2 december organiseerde de SP een bijeenkomst voor medewerkers van Vérian, nadat zij door veel verontrustende medewerkers was benaderd. Vorige week ontvingen ze een brief met de aankondiging van een forse loonsverlaging per 1 januari. De opkomst was groot: meer dan 100 strijdlustige medewerkers kwamen naar het SP-pand. Tijdens de avond is afgesproken om met het actiecomité ‘Wij zijn de Thuiszorg Nijmegen’ de komende maand te strijden voor behoud van de huidige arbeidsvoorwaarden.

Namens de vakbond Abvakabo FNV was Leon van der Elsen aanwezig. Hij informeerde de medewerkers over hun rechten in het geval van loonsverlaging en contractbreuk. Cor van Norel, raadslid SP Nijmegen; "De verhalen van medewerkers over intimiderend gedrag van Vérian zijn schokkend. Als je niet tekent, valt Vérian om. Die druk leg je niet neer bij de individuele werknemers. Vanavond is dan ook afgesproken om gezamenlijk te strijden. Met de medewerkers, de vakbond en met de SP. Vérian hoort nog van ons!"

Medewerkers van Vérian die er niet bij waren, maar zich de komende tijd willen aansluiten bij acties, kunnen contact opnemen met Marloes Piepers, bestuurslid SP Nijmegen. Woensdag 10 december is er opnieuw een bijeenkomst waar over verdere acties gesproken gaat worden. Op donderdag 11 december is er in Apeldoorn een bijeenkomst van de FNV voor alle Vérianmedewerkers. Vanuit Nijmegen is er gratis busvervoer voor iedereen die mee wil.

Voor contact met SP Nijmegen, mail naar mpiepers@sp.nl.

Reacties

De thuishulpen welke vorig jaar van Axxocom zijn overgenomen door Verian hebben hun hogere salaris (door toedoen van de gemeenten) weten te behouden, dit in tegenstelling tot de medewerkers welke in dienst waren (en al een lager loon hadden )van zorggroep Maas en Waal en overige hulpverlenings- instellingen. Er werken dus al ruim een jaar collega`s die dezelfde werkzaamheden verrichten maar verschillend worden beloond. Indien Verian hier van af had gezien hadden deze en alle andere medewerkers al een jaar eerder zonder werk gezeten. Een pijnlijke zaak en terecht dat er tegen gedemonstreerd wordt maar leveren wij inmiddels allemaal niet in, en is het behoud van "alle" banen niet belangrijker voordat ze allemaal omvallen ?

Beste SP,
ik kan me best indenken dat er veel onrust onder de werkneemsters bij verian is,
maar het verhaal heeft wel ook nog een andere kant .ik werk sinds 2013 voor verian ben daar destijds naar toe overgestapt omdat mijn vorige werkgever V D A uit veghel ermee ophield en wij met 123 collegas op straat kwamen te staan .
om toch weer aan de slag te kunnen ging ik naar verian ja,met een lager salaris dan ik had,geen vast contract meer en ik moest zelf clienten mee kunnen brengen.SP heeft toen voor ons ook gepleit om de zelfde voorwaarden te behouden,maar konden hierin niets voor ons doen.
dus eigenlijk heb je wat betreft lonen bij verian dus een tweedeling ,ja wij hadden ook graag ons vorige loon gehouden,maar wij doen nu al 1,5 jr werk tegen een lager loon dan de anderen collega's.
eigenlijk kan dit dan ook niet ,maar wij hadden hierin helemaal niets in te brengen,verian creëert hier dus ook een tweedeling in zijn huishoudelijk personeel.SP ik weet niet hoe jullie hier dan over denken? het is ook niet eerlijk dat wij minder verdienden al die tijd,maar ik weet wel iedereen praat voor zichzelf.