Emile Roemer over OV-chip in Nieuwsscafé

18 januari 2010

Emile Roemer over OV-chip in Nieuwsscafé

Emile RoemerVrijdag 22 januari is SP Tweede Kamerlid Emile Roemer te gast in het Nieuwscafé in Cinemariënburg. Hij was een van de eerste Kamerleden die in de Tweede Kamer aan de bel trok over de problemen met de invoering van de OV-chipkaart. Gelderlander-redacteur Rob Jaspers interviewt hem over zijn Haagse ervaringen en zijn acties rond de chipkaart.

Emile Roemer presenteerde afgelopen week namens de SP-fractie het rapport 'De OV-Chipkaart, een kostbare onvoldoende'.Uit het rapport blijkt dat met de invoering van de OV-chipkaart niet alleen de tarieven sterk zijn gestegen, maar ook falende systemen, onduidelijke procedures en een wirwar aan aanbieders zorgen voor extra kosten en problemen voor de reiziger. SP-Kamerlid Emile Roemer: “De reiziger is inmiddels compleet de weg kwijt en fors duurder uit. Daarom wil ik dat het overal mogelijk blijft om met de strippenkaart te blijven betalen totdat de OV-chipkaart zijn belofte waar maakt.”

Ook in Nijmegen is de SP meerdere malen in actie gekomen rond de problemen met de OV-chipkaart. SP Gemeenteraadslid Matthias van Hunnik wil dat de Stadsregio Arnhem-Nijmegen de tarieven voor het reizen met de OV-chipkaart bijstelt en heeft met succes een motie met die strekking in de gemeenteraad ingediend.

In het Nieuwscafé bespreekt Gelderlander-journalist Rob Jaspers de stand van zaken in de stad met prominente Nijmegenaren. Politici, bestuurders, ondernemers en andere stadsgenoten in het nieuws worden live geïnterviewd in Café de Foyer, Cinemariënburg. Andere gasten op 22 januari:
● Hennie Roorda, wethouderskan­didaat voor GroenLinks. Zij stelt zich voor en gaat daarna in debat met Ben van Hees van de Stadspar­tij Nijmegen Nu. Ook hij wil in het college van B en W.
● Vincent Cantrijn, columnist.

Het Nieuwscafé in de Foyer in Cinemariënburg vindt vrijdagmiddag 22 januari plaats van 17.00 tot 18.00 uur, vrije inloop vanaf half vijf.

Prijsverhoging door OV-chipkaart is schandalig

Unanieme steun SP-voorstel tegen prijsverhoging OV

Strippenkaart moet blijven totdat OV-chipkaart niet meer duurder is