Voor de zomer einde aan gemengd parkeren centrum

16 juni 2009

Voor de zomer einde aan gemengd parkeren centrum

Eind mei heeft de SP de centrumbewoners geïnformeerd over de uitslag van een enquête die onder hen is over het gemengd parkeren in hun wijk. Hieruit bleek dat 48,9 procent van de deelnemende bewoners dagelijks geen parkeerplek kan vinden, terwijl men wel een parkeervergunning heeft. Om dit probleem op te lossen heeft de SP met succes een voorstel ingediend tijdens de gemeenteraadsvergadering. Dit betekent dat nog voor de zomer een einde komt aan het gemengd parkeren in het centrum.

Matthias van HunnikSP-raadslid Matthias van Hunnik: “Op basis van de uitslag van de eigen enquête en de tellingen van de bewoners heeft de SP een voorstel ingediend om het gemengd parkeren voor het gebied Parkweg/ Doddendaal/ Bloemerstraat (Vergunninggebied C binnen de singels) terug te draaien naar parkeren voor alleen vergunninghouders. In de Bloemerstraat en In de Betouwstraat blijft het gemengd parkeren wel bestaan, vanwege de aanwezige winkels.”

Voor de stemming over het SP-voorstel kwam het college op de valreep met een alternatief: alleen vergunninghoudersplekken in de Regulierstraat, Parkdwarsstraat, Regulierenhof, Bloemerhof, Achter Valburg en Parkweg Zuid. Voor bewoners aan Doddendaal, Parkweg Noord en Van Berchenstraat zou het gemengd parkeren blijven. Van Hunnik: “Voor deze straten zou dit extra parkeeroverlast voor de bewoners betekenen. Daarom hielden we ons eigen voorstel in stand. Alle partijen, behalve GroenLinks, stemden voor het SP-plan.”

Wel zal wethouder Van der Meer in overleg treden met de bewoners aan Doddendaal. Van Hunnik: “In het verleden was hier ook al sprake van gemengd parkeren. Alleen als de bewoners geen bezwaar hebben, kan in Doddendaal het gemengd parkeren in stand blijven.”

De SP-fractie heeft de bewoners met een pamflet gefeliciteerd met het behaalde resultaat. Van Hunnik: “Dankzij de inzet van veel wijkbewoners worden de parkeerproblemen nu opgelost. Met het pamflet hebben we de bewoners gefeliciteerd en meteen kenbaar gemaakt wat er gaat gebeuren.”

Nieuwsbericht 18 mei 2009: Onderzoek SP: Centrum-bewoners willen einde gemengd parkeren
Lees het rapport: Parkeren in het Centrum: Bezoekers meer rechten dan bewoners? (PDF)