Gemeenteraad laat kans voor behoud Nachtegaalplein liggen

17 oktober 2005

Gemeenteraad laat kans voor behoud Nachtegaalplein liggen

De Nijmeegse gemeenteraad heeft een deel van de Wolfskuil uitgeroepen tot beschermd stadsbeeld. Het gaat om het Nachtegaalplein en omgeving. Daarbij blijft de mogelijkheid bestaan om deze huzien te slopen. Slechts vier huizen zullen worden beschermd. Als het aan de SP had gelegen waren dit er meer geworden.

SP-fractievoorzitter Hans van Hooft: “De wens van Portaal zal in vervulling gaan, want nu is duidelijk welke woningen zij in ieder geval niet mogen slopen. De wethouder doet te weinig om te kijken welke woningen gespaard kunnen worden. Als SP pleiten we voor een onderzoek om vast te stellen of niet meer woningen door restauratie en renovatie in aanmerking komen voor de beschermde status. Natuurlijk kost dat geld, maar met zo’n onderzoek kunnen de kosten ook aan de orde komen. Bovendien zal sloop en nieuwbouw ook leiden tot hogere huren.”

De SP hield voor de zomer in het gebied een enquête onder de bewoners. Daaruit bleek dat de helft voor de sloop van de woningen is en de andere helft tegen. Van Hooft: “Opvallend is dat veel partijen weten wat goed is voor de bewoners en wat de bewoners willen, zonder het de bewoners daadwerkelijk gevraagd te hebben. Ik snap werkelijk niet wat er mis is met kleine woningen voor starters, ouderen of alleenstaanden. Natuurlijk moet de schimmel niet tegen de muur staan, maar dat is een kwestie van onderhoud. Daar is Portaal voor verantwoordelijk en heeft daar in te kort geschoten.”

Lees het rapport over het wijkonderzoek Nachtegaalplein