Verkiezingsprogramma 2018-2022

7. Breed en toegankelijk aanbod van kunst en cultuur

Er is meer in het leven dan alleen werken en geld verdienen. In Nijmegen willen we daarom dat iedereen ook kan genieten van mooie dingen, zoals kunst en cultuur. Dat kan passief, bijvoorbeeld door het bezoeken van voorstellingen en tentoonstellingen, maar ook actief, door zelf bijvoorbeeld kunst of muziek te maken. Speciale aandacht gaat daarbij uit naar de jeugd; want jong geleerd is oud gedaan.

Een aantal van onze grote culturele instellingen heeft het op dit moment lastig. Het gevaar bestaat dat zij drastische maatregelen moeten nemen om het hoofd boven water te houden. Als SP willen we investeren in die instellingen, zodat de toegangsprijzen laag kunnen blijven en zoveel mogelijk Nijmegenaren kunnen blijven genieten van onze podia, musea en bibliotheken. En dat niet alleen in het centrum, maar zeker ook in de wijken. Subsidies moeten echter wel bij de juiste doelgroep terecht komen, we hoeven als stad immers niet de rijken te subsidiëren.

Wat hebben we de afgelopen periode gerealiseerd:

• In Nijmegen kan iedereen meedoen; met de SP in het college maakten bijvoorbeeld meer kinderen dan ooit kennis met kunst en cultuur, nam het aantal boekuitleningen bij de bibliotheek toe en zagen we een toename in het aantal mensen dat culturele activiteiten bezoekt en zelf beoefent.
  • De SP sprong eerder al in de bres voor het MuZieum. Het MuZieum draait al jaren zonder subsidie, en wordt geroemd als een van de leukste uitjes van Nederland. Daarnaast werken er tientallen vrijwilligers met een visuele beperking met veel plezier. Afgelopen coalitieperiode stelde het college geld beschikbaar om de verhuizing naar een ander pand mede mogelijk te maken.
  • Jeugdtheatergezelschap Kwatta is dankzij de SP een BIS-instelling geworden. Hiermee hebben ze recht op landelijke subsidie, een belangrijke voorwaarde om te kunnen voortbestaan en nog meer jeugd te laten genieten van theater.
  • Op initiatief van de SP is de kunstbus terug. Hiermee is het voor basisscholen makkelijk om op een laagdrempelige manier kinderen kennis te laten maken met kunst en cultuur. Met de bus kunnen klassen gratis het museum of theatervoorstellingen bezoeken.
  • De SP zorgde ervoor dat er weer een wijkbibliotheek in Nijmegen-West is. De bibliotheek is niet alleen een plek om boeken te lenen en informatie te halen, maar ook een belangrijke ontmoetingsplek. Daarnaast is er veel aandacht voor nieuwe media; zowel jongeren als ouderen kunnen hier workshops volgen.
  • Met de SP in het college is de bezuiniging van de vorige coalitie op amateurkunst en cultuur grotendeels teruggedraaid. Daarmee zorgden we ervoor dat kunst en cultuur beoefenen voor iedereen toegankelijk is.
  • Afgelopen coalitieperiode is flink ingezet op het zichtbaar maken van het rijke verleden van onze stad, de oudste stad van Nederland. Zo opent de Bastei (centrum voor natuur en cultuurhistorie) haar deuren, is een archeologische waardenkaart opgesteld en kan een deel van het Honigcomplex behouden blijven.

Onze belangrijkste plannen voor de komende jaren:

Ons sociale alternatief voor cultuur

1. Er zijn zes grote culturele instellingen in Nijmegen, waarvan een aantal het moeilijk heeft. Om te voorkomen dat ze helemaal verdwijnen, belangrijke diensten – zoals cultuureducatie - verloren gaan of de toegangsprijzen moeten stijgen, stellen we 1 miljoen euro beschikbaar.
  2. Kunst en cultuur horen niet alleen thuis in het stadscentrum, maar zeker ook in de wijken. De dependance van de Lindenberg in Dukenburg moet daarom behouden blijven. Daarnaast moedigen we onze culturele instellingen aan hun diensten ook op locatie in de wijken aan te bieden.
  3. We maken een plan voor meer kunst in de wijken. In het kader van sociale cohesie moedigen we bewoners aan hun eigen leefomgeving te verfraaien door middel van zelfgemaakte kunst in de openbare ruimte. Een voorbeeld hiervan is de graffiti-kunst in Heerlen, door wijkbewoners zelf en samen gemaakt.
  4. Jong geleerd is oud gedaan. In dat kader mogen jongeren t/m 21 jaar 1 dag per week (bijvoorbeeld op zondag) gratis naar het museum. Voor alle andere Nijmegenaren organiseren we dat ze 2x per jaar gratis toegang krijgen.
  5. Elk stadsdeel moet kunnen beschikken over minimaal één bibliotheek op loopafstand, te beginnen in het stadsdeel Lindenholt. Een bibliotheek is bewezen effectief tegen laaggeletterdheid, maar vergroot ook het plezier in lezen en vervult een belangrijke ontmoetingsfunctie.
  6. Het succes van de kunstbus verdient een vervolg. We zien graag dat de bus ook gebruikt gaat worden voor andere vormen van educatie. Hierbij valt te denken aan sporteducatie en natuureducatie, zoals een uitstapje naar de natuurtuin.
  7. Nijmegen is een stad met een rijke muziektraditie. We ondersteunen lokaal talent door te zorgen voor voldoende betaalbare oefenruimtes in wijkcentra of leegstaand gemeentelijk vastgoed.

Ons sociale alternatief voor cultuurhistorie

1. De gemeente blijft zich inzetten voor het zichtbaar maken van het rijke verleden van onze stad. Niet alleen omdat wij daar als oudste stad van Nederland trots op moeten zijn, maar ook omdat het een belangrijke toeristische trekpleister is en daarmee goed voor lokale ondernemers.
  2. Er wordt de komende jaren flink ingezet op het aanpakken en verbeteren van het Valkhofkwartier. Hiermee leggen we een verbinding tussen belangrijke historische plaatsen, zoals het Valkhofpark, de Bastei en het Valkhofmuseum, waarmee we ons nog nadrukkelijker met onze rijke historie kunnen profileren.
  3. Op plaatsen waar (nieuw) gebouwd wordt en archeologische vondsten worden gedaan, maken we dit verleden beter zichtbaar door middel van meer straatkunst.

Ons sociale alternatief voor evenementen

1. De binnenstad wordt soms overspoeld door evenementen. Omdat het ook een woonwijk is, zetten we in op een gematigder evenementenbeleid zodat overlast zoveel mogelijk voorkomen wordt. Voor wat betreft andere evenementen worden vergunningen zoveel mogelijk in samenspraak met omwonenden verleend. Hierbij wordt niet alleen rekening gehouden met (geluids)overlast, maar ook met de natuur.
  2. Het nieuwe eiland Veur Lent is een mooie locatie voor evenementen. Er komt een onderzoek in hoeverre we deze plek kunnen gebruiken voor het organiseren van evenementen en/of het openen van een stadscamping en wat daarvoor nodig is. Grote delen van het eiland blijven behouden voor natuur.
  3. Op plekken waar evenementen georganiseerd worden en/of veel mensen om andere redenen samenkomen, zorgen we voor voldoende prullenbakken en openbare toiletten.