Verkiezingsprogramma 2018-2022

8. Gelijke kansen in ons onderwijs

Ieder kind verdient goed onderwijs, waar zijn of haar talenten worden benut. Als SP zetten we daarom in op kleinschalig onderwijs; kleine klassen waar de leraar voldoende tijd en aandacht heeft voor álle leerlingen. Daarnaast zetten we fors in op maatregelen tegen schooluitval; geen enkel kind of jongvolwassene mag zonder diploma of passende werkplek van school. Dat vereist goede overdracht en doorlopende leerlijnen; van kinderopvang tot en met het middelbaar beroepsonderwijs.

Op dit moment zien we steeds vaker de gevolgen van het zogenaamde passend onderwijs. Leerlingen met een extra onderwijsbehoefte krijgen niet de aandacht die nodig is. Dit gaat niet alleen ten koste van hen, maar zeker ook van de andere leerlingen in de klas en de werkdruk van docenten. In Nijmegen moeten we deze nadelige gevolgen van landelijk beleid zo goed mogelijk het hoofd bieden met de middelen die we hebben. Daarnaast is er in de samenleving een steeds grotere tweedeling tussen mensen die makkelijker mee kunnen komen en mensen die het lastig hebben, onder andere door de groeiende groep kinderen en volwassenen die de Nederlandse taal niet beheersen. Dit gaan we in Nijmegen tegen door te zorgen voor gemengde scholen – waar kansrijke en kansarmere kinderen samen les hebben - en te investeren in maatregelen tegen laaggeletterdheid.

Wat hebben we de afgelopen periode gerealiseerd:

• Nijmegen is dankzij de SP in het college Onderwijsstad van het jaar geworden, met als thema ‘gelijke kansen’. Dit titel is verdiend dankzij de inzet van onze wethouder om alle kinderen in Nijmegen ontwikkelingskansen te bieden, want elk talent telt.
  • Er is de afgelopen coalitieperiode flink ingezet op voor- en vroegschoolse educatie: 95% van de kinderen die extra aandacht nodig hebben, wordt inmiddels bereikt.
  • Ook het aantal leerlingen en studenten dat voortijdig school heeft verlaten is flink gedaald. Dat zien we vooral terug in het mbo. Voor studenten die problemen hadden met hun stage, werd een stage-meldpunt geopend. In het voortgezet onderwijs kunnen leerlingen gebruik blijven maken van een mentor van School’s Cool, dankzij een subsidie waar de SP om gevraagd heeft.
  • Dankzij een initiatief van de SP is er geld beschikbaar gesteld voor digitale leermiddelen – een laptop of iPad – voor alle leerlingen in het voortgezet onderwijs. Hiermee kunnen ook kinderen van ouders met een minder dikke portemonnee meedoen.
  • Waar scholen en leerlingen het lastig hadden, bood de gemeente de helpende hand. Zo werd er voor vluchtelingenkinderen binnen zeer korte tijd de Heumensoord-school opgezet. Daarnaast werd er een oplossing gevonden voor kinderen met een beperking van de Maartensschool, die door de wet op passend onderwijs tussen wal en schip dreigden te raken.

Onze belangrijkste plannen voor de komende jaren:

Ons sociale alternatief voor onderwijs

1. We vangen de landelijke bezuinigingen op onderwijsachterstandenbeleid volledig op. In Nijmegen heeft ieder kind recht op een eerlijke kans; of dat nou is omdat je wat minder makkelijk mee kan doen of juist hoogbegaafd bent.
  2. Waar kinderen in de knel komen door invoering van het passend onderwijs, blijft de gemeente betrokken. Geen kind mag tussen wal en schip raken. Waar nodig, gaat de gemeente in gesprek met het samenwerkingsverband om naar oplossingen te zoeken. Dat is niet alleen beter voor de leerling zelf, maar ook voor de rest van de klas en (de werkdruk van) de leraar voor de klas.
  3. Kinderen en jongeren moeten in hun eigen wijk naar school kunnen. Voor basisschoolleerlingen houden we schoolwijzer daarom in stand. En ook voor het vmbo zetten we ons in voor wijkgebonden en kleinschalige scholen voor maximaal 600 leerlingen.
  4. Samen met bedrijfsleven en beroepsonderwijs zorgen we voor voldoende geschikte stageplaatsen en leerwerk-trajecten voor studenten, scholieren en voortijdig schoolverlaters. Er worden daarnaast afspraken gemaakt over de beschikbaarheid van plaatsen voor maatschappelijke stages, bijvoorbeeld bij de gemeente, in de gezondheidszorg, het onderwijs, de sport en de culturele sector.
  5. Laaggeletterdheid krijgt (nog) meer aandacht. We sluiten aan bij provinciale plannen, waarbij we onder andere inzetten op het stimuleren van lezen. Daarnaast moet informatie van de overheid in begrijpelijke taal gegeven worden en dient regelgeving zo eenvoudig mogelijk te zijn, zodat mensen zichzelf kunnen redden. In haar communicatie met bewoners werkt de gemeente steeds meer digitaal. Voor wie niet digitaal kan of wil werken, moet altijd een niet-digitaal alternatief blijven.
  6. Er komt een centraal punt waar je informatie kunt verkrijgen over allerlei vormen van na- en bijscholing. Een dergelijk kennispunt kan bijvoorbeeld gerealiseerd worden in de bibliotheek of bij het gemeenteloket.
  7. De bibliotheek op school is een succesvol project. Scholen die nog geen bibliotheek op school hebben, worden aangemoedigd dit alsnog te realiseren.