SP wil aanpassing coffeeshopbeleid

11 september 2024

SP wil aanpassing coffeeshopbeleid

Foto: SP

Volgens de Nijmeegse SP zijn de regels rond coffeeshops te krampachtig. Momenteel moet het aantal coffeeshops dalen van 12 naar 10, zijn coffeeshops enkel toegestaan in het centrum en moeten locaties minstens 300 meter van elkaar af staan. De SP steunt een voorstel van D66, om te onderzoeken of de regels soepeler kunnen.

Momenteel doet Nijmegen mee aan het landelijke ‘wietexperiment’, waarbij coffeeshops legaal gekweekte wiet mogen verkopen. Fractielid Noah Vetter: “Door het wietexperiment hoeven coffeeshops geen illegale wiet meer in te kopen, dat is al een hele verbetering. Maar het Nijmeegse beleid legt nog steeds grote beperkingen op aan coffeeshops, waardoor er ruimte blijft voor illegale handel om aan de vraag te voldoen”. De SP pleit er hiernaast al langer voor dat de gemeente zelf wiet kweekt. Daarmee verbetert de kwaliteit én het toezicht op de levering. Vetter: “Als we hiernaast minder krampachtig de coffeeshops beperken, zorgen we ervoor dat ook de verkoop veilig en legaal is”.