SP: gemeente moet meedoen aan proef legale wietteelt

9 oktober 2017

SP: gemeente moet meedoen aan proef legale wietteelt

Nu Den Haag eindelijk toestemming geeft voor experimenten met legale wietteelt, moet Nijmegen snel aansluiten. Dat bepleit de SP in reactie op het nieuws uit de kabinetsformatie.

Yurre Wieken, namens de SP lid van de gemeenteraad: “Een grote meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad heeft zich meermaals uitgesproken voor een experiment met legale wietteelt. Daarvoor moesten we nog wel toestemming krijgen van de landelijke overheid. Die komt er nu, na lang wachten. Wat de SP betreft staat Nijmegen dan ook vooraan in de rij om zich aan te melden. Er worden hier geregeld illegale kwekerijen opgerold, vaak middenin woonflats. Die werken met afgetapte stroom, wat tot brand kan leiden. Dat soort levensgevaarlijke situaties moeten we zo snel mogelijk uitbannen. De teelt uit de illegaliteit halen is de manier om dat te bereiken. Nijmegen is wat ons betreft dan ook een ideale kandidaat voor het experiment. ”

De SP verwacht veel van legale wietteelt. Wieken: “Het halfslachtige gedogen heeft zijn langste tijd gehad. Je mag wiet verkopen, maar niet telen. Dat dwingt coffeeshophouders en andere ondernemers in een bizarre positie. Wat ze doen mag, maar om aan hun waar te komen zijn ze gedwongen zaken te doen met mensen die de wet overtreden. Die illegale thuisteelt leidt ook nog eens tot brandgevaar in wooncomplexen. Nu kunnen we niets controleren, want telers verstoppen zich. Als het open en bloot gebeurt, kun je makkelijk veiligheids- en kwaliteiseisen stellen en daarop handhaven. Bovendien kunnen al die uren die de politie nu aan de opsporing van kwekerijen besteedt veel nuttiger besteed worden.”

Hoe het nieuwe beleid er precies uit gaat zien is nog onduidelijk. Indien mogelijk pleit de SP ervoor dat de gemeente zelf gaat telen. Wieken: “Wat ons betreft geeft dit de beste garantie op veiligheid en kwaliteit. Bovendien creeren we dan als gemeente ook nog eens banen.”