SP wil wachttijd sociale huurwoning komende tien jaar halveren

12 juli 2023

SP wil wachttijd sociale huurwoning komende tien jaar halveren

Foto: SP

Nu er minder grond verkocht wordt voor dure koopwoningen, moet Nijmegen fors meer sociale huurwoningen gaan bouwen. Dat bepleit SP-gemeenteraadslid Jeannette Geers bij de bespreking van de prestatieafspraken tussen de gemeente en woningcorporaties. “Als we fors gaan bijbouwen, kunnen we de wachttijd de komende 10 jaar halveren. Niemand zou lange tijd moeten wachten op een passend dak boven het hoofd.”

Door de stijgende rente en inflatie, mede veroorzaakt door de oorlog in Oekraïne en daarmee samenhangende energiecrisis, is in 2022 de verkoop van bouwkavels in Nijmegen gestokt. Er waren 1550 gepland, maar er zijn er slechts 229 verkocht. Die 229 zijn allemaal verkocht aan woningcorporaties, wat betekent dat hier huurwoningen gebouwd zullen worden. Volgens de SP is daarmee helder dat er vooral vraag is naar sociale huur. Geers: “Daarom moet Nijmegen in de prestatieafspraken opnemen dat de wachttijd de komende 10  jaar wordt gehalveerd. Want als er vraag was naar dure koop, zou de daarvoor bestemde grond als zoete broodjes over de plank vliegen. De realiteit is anders. Dat blijkt ook uit de rekentool van woningzoekende Jasper Hol: hij berekende dat de gemiddelde wachttijd voor een sociale huurwoning in Nijmegen maar liefst 21,6 jaar is. Nijmegen kent na Amsterdam en Den Haag de grootste woningnood van heel Nederland. Er is een enorm tekort aan sociale huurwoningen en niet aan koopwoningen. De kavels die we nu niet aan projectontwikkelaars verkocht krijgen, moeten we in plaats daarvan verkopen aan woningcorporaties om sociale huurwoningen te bouwen. Dat levert de gemeente minder geld op, maar is wel een veilige(re) investering. Dat blijkt uit het feit dat alles wat we vorig jaar nog wèl verkocht kregen naar woningcorporaties ging. Na de crisis van 2008 zag je hetzelfde: iedereen stopte met bouwen, behalve corporaties. Kortom, we moeten volop gaan bouwen en dan wel sociaal. Daarmee zetten we een belangrijke stap naar de 50 % sociale huur die volgens de SP nodig is om aan de vraag te voldoen. De coalitie van GroenLinks, Stadspartij en D66 wil niet verder gaan dan 30 %, en zelfs dat halen we amper. De ambities moeten omhoog, anders blijft het dweilen met de kraan open.”