SP en rest oppositie willen overbodige brug Waalhaven schrappen

3 april 2023

SP en rest oppositie willen overbodige brug Waalhaven schrappen

Foto: NEY / NEY

De brug in de plannen voor de Waalhaven moet geschrapt worden. Dat bepleit de voltallige Nijmeegse oppositie in een voorstel dat woensdag 5 april in de gemeenteraad behandeld wordt. SP-fractielid Yurre Wieken, opsteller van het voorstel, vind het tijd om de knoop door te hakken. “De brug is niet nodig om het gebied toegankelijker te maken. In plaats daarvan moeten we het wandelgebied verbeteren, want dat is nu juist niet toegankelijk – al helemaal niet als je in een rolstoel zit.”

De discussie over de brug begon in 2021, toen kritiek kwam op het feit dat de brug niet toegankelijk zou worden voor mensen in een rolstoel. Inmiddels is onderzocht hoe dat wel kan: met een uitgebreide rolstoellift. Volgens de SP is de brug echter overbodig. Wieken: “Een brug moet toegankelijk zijn, of je moet hem niet bouwen. De SP kiest in dit geval voor niet bouwen. Bij het oorspronkelijke ontwerp is gedacht: rolstoelgebruikers kunnen wel een blokje om. Maar als dat kan, kan iedereen een blokje om en hoeft er dus geen brug te komen. We besparen zo ook nog eens geld: de brug zonder lift kost 2,6 miljoen euro, mèt lift 3,7 miljoen, en schrappen kost ons 580.000 euro aan reeds gemaakte kosten. Het geld dat we overhouden door de brug niet te bouwen, kunnen we besteden aan het toegankelijker maken van het wandelgebied. Dat is hard nodig, want zoals het nu is kun je met een rolstoel de eventuele brug niet eens bereiken.”

Het voorstel van de SP wordt gesteund door de voltallige oppositie van PvdA, VVD, PvdD, CDA, GewoonNijmegen.nu en ODV.  GroenLinks en Stadspartij willen de brug met rolstoellift, D66 twijfelt nog en lijkt de brug zónder lift te willen. Wieken: “Ik hoop dat D66 kiest voor de optie die zowel het eerlijkst als het goedkoopst is, en samen wil werken aan het verbeteren van de toegankelijkheid van het wandelgebied. Hun verkiezingsslogan was vorig jaar ‘laat niemand vallen’, ik hoop dat ze daar ook rolstoelgebruikers mee bedoelen.”