Portaal na acties huurders aan de slag met klachten Vijverhorst
Portaal na acties huurders aan de slag met klachten Vijverhorst
Nadat de huurders samen met de SP in actie kwamen gaat verhuurder Portaal aan de slag met de klachten in de Vijverhorstflat in Meijhorst. De SP blijft betrokken bij de huurders en houdt de situatie in de gaten. “Portaal is nu voortvarend aan de slag, dat is heel goed. Wel is het jammer dat dit soort acties keer op keer weer nodig zijn om ervoor te zorgen dat klachten serieus genomen worden”, aldus afdelingsvoorzitter Yurre Wieken.
Al sinds 2008 klagen huurders van de Vijverhorstflat over de omstandigheden in hun woning. De woningen zijn moeilijk warm te krijgen, het warme water is onbetrouwbaar en er is sprake van achterstallig onderhoud. In 2016 oordeelde de klachtencommissie voor Nijmeegse woningcorporaties al dat Portaal de klachten snel moest verhelpen. Dat leidde niet tot actie van Portaal. Pas in 2021, toen de huurders met steun van de SP spandoeken ophingen en de media opzochten, verving Portaal de te kleine gezamenlijke boiler in de flat en kregen de huurders een schadevergoeding. Afgelopen winter bleken er nog steeds klachten te bestaan: huurders als Anita van Meegen en Lonneke Klomp zaten thuis in de kou. Een monteur kon pas over twee maanden komen. Nieuwe spandoeken en een petitie samen met de SP volgden. De petitie werd door bijna alle 108 huishoudens getekend. Portaal weigerde hem echter in ontvangst te nemen – een nieuw dieptepunt volgens de SP, die middels schriftelijke vragen het Nijmeegse stadsbestuur opriep Portaal op de vingers te tikken. De boodschap bleek toch aan te komen, want Portaal ging hierna wel aan de slag met het inventariseren van klachten. Inmiddels hebben bijna alle melders bezoek gehad. Van Meegen: “Het is fijn dat er iets gebeurt, wel vervelend dat het zoveel tijd en moeite kost om basaal woongenot thuis te krijgen. Dat zou niet nodig moeten zijn. De communicatie is ook nog steeds slecht. Zo verwijst Portaal mensen soms naar hun aannemersbedrijf, wat ons weer doodleuk terugverwijst naar Portaal. Hopelijk leren ze hiervan.”
De SP feliciteert de huurders met het behaalde resultaat. Wieken: “Samen in actie komen werkt, dat blijkt maar weer eens. als de huurders collectief niets ondernomen hadden, was portaal nu niet bezig geweest. Want als een huurder belt is het altijd zogenaamd ‘de eerste klacht die gemeld wordt’. Wel is het triest dat huurders keer op keer actie moeten voeren voor een fatsoenlijke behandeling door hun verhuurder. Dat zou vanzelfsprekend moeten zijn. De schaalvergroting van woningcorporaties – door fusies zijn het er steeds minder, met steeds meer huurders – heeft trotse volkshuisvesting veranderd in afstandelijke bedrijven. We moeten weer terug naar kleinschalige, democratisch georganiseerde woningbouwcorporaties die weten wat er speelt in de wijken. Tot we dat bereiken, blijven deze problemen bestaan en zal de SP samen met huurders blijven strijden voor betere woonomstandigheden.”
- Zie ook:
- Wonen
Reactie toevoegen