Portaal weigert petitie huurders Vijverhorst: nieuw dieptepunt

16 februari 2023

Portaal weigert petitie huurders Vijverhorst: nieuw dieptepunt

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Huurders van de Vijverhorstflat in Meijhorst hebben samen met de SP een petitie aangeboden bij hun verhuurder Portaal. Portaal weigerde de petitie in ontvangst te nemen. De huurders zijn de tocht- en vochtoverlast in hun woning en de slechte communicatie daarover meer dan zat. Huurder Anita van Meegen: “Begin december zat ik thuis in de vrieskou, toen ik belde kon er past twee maanden later een monteur komen. Andere mensen worden nooit teruggebeld voor een afspraak. Mijn dochter kan niet eens in haar slaapkamer slapen van de kou. Na al die jaren mag Portaal ons een keer serieus gaan nemen.” De petitie is door bijna alle 108 woningen ondertekend. SP-afdelingsvoorzitter Yurre Wieken noemt het weigeren van de petitie een nieuw dieptepunt.

De klachten begonnen al in 2008. Al die tijd kregen huurders hun huis en douchewater niet verwarmd, als gevolg van een te kleine boiler voor de gezamenlijke warmwatervoorziening. Die is in 2021 vervangen, nadat de huurders contact zochten met de SP en in een uitzending van Hart van Nederland hun beklag deden. Maar de klachten zijn nog steeds niet volledig verholpen. “Mijn huis is nog steeds niet warm te krijgen, en de douchetemperatuur springt alle kanten op”, aldus Van Meegen. “Mensen zien letterlijk de gordijnen bewegen door de luchtstromen, maar monteurs van Portaal ontkennen doodleuk dat er tocht kan zijn. Ik word gewoon uitgelachen, heel ontfatsoenlijk. Portaal zegt steeds tegen individuele huurders dat ze weinig klachten horen. Maar het kan natuurlijk niet dat er maar drie klachten zijn, zoals Portaal beweert in de krant, terwijl we honderd handtekeningen hebben en iedere week met 10-15 mensen bij elkaar komen. Mensen zijn het zat en willen prettig kunnen leven in hun eigen huis.”

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

De SP steunt de huurders opnieuw in hun actie. Wieken: “Portaal en andere grote woningcorporaties hebben er een handje van individuele huurders af te poeieren, maar om een groep kun je veel moeilijker heen. Er moet nu echt werk gemaakt worden van het verhelpen van al deze klachten. Mensen vragen niet om luxe, maar om basaal woongenot. Dat moet toch het minste zijn wat een ‘sociale volkshuisvester’ kan leveren. Daar zijn ze voor opgericht. Dat Portaal niet eens de petitie van bijna de gehele flat in ontvangst wil nemen, is een nieuw dieptepunt.”