Energietoeslag weer automatisch uitkeren

1 februari 2023

Energietoeslag weer automatisch uitkeren

De gemeente moet de energietoeslag weer automatisch uitkeren en niet op aanvraag, vindt de Nijmeegse SP. Fractielid Menno Uphoff diende woensdagavond een voorstel in om de recente wijziging in de regeling terug te draaien. “De regeling zoals toenmalig SP-wethouder Petra Molenaar hem vorig jaar opgezet was uitstekend: simpel en laagdrempelig. Onbegrijpelijk dat het nieuwe college met de Stadspartij nu bureaucratische barrières wil opwerpen.”

Vorig jaar begon wethouder Molenaar met het uitkeren van de energietoeslag, een compensatie voor de extreem hoge energiekosten. Die werd toen automatisch uitgekeerd aan iedereen die al in een sociale regeling zat bij de gemeente. Deze mensen waren immers makkelijk vindbaar en hadden het geld snel nodig. In 2023 is deze 'ambtshalve uitkering' stopgezet, waardoor Nijmegenaren die de toeslag eerder op de rekening hebben gekregen, deze nu los moeten aanvragen. Dat kan niet de bedoeling zijn, volgens de Nijmeegse SP.

Uphoff: “De automatische uitkering afschaffen werpt een hoge barrière op, terwijl de energiecrisis nog niet voorbij is. Veel mensen zijn niet thuis in de gemeentelijke bureaucratie en weten niet dat, hoe of waar ze een toeslag kunnen aanvragen. Mensen die er wel recht op hebben, zullen hem daardoor mislopen. De regeling van wethouder Molenaar heeft juist ontzettend goed gewerkt – iedereen die bij de gemeente bekend was en er recht op had, kreeg automatisch het geldbedrag gestort. Daarmee konden ze snel de energierekening betalen. Dat ook die groep de toeslag nu individueel moet aanvragen, moeten we zo snel mogelijk terugdraaien".

Het voorstel werd helaas verworpen. Wel wordt er ‘onderzoek gedaan’ naar het opnieuw automatisch uitkeren. Uphoff: “Volgens ons is onderzoek overbodig, want we hoeven niets te onderzoeken. We weten al dat het kan (en hoe), want tot vorig jaar deden we het op deze manier. Dit is onnodige vertraging, terwijl veel Nijmegenaren financieel in de ellende worden gestort en niet op onderzoek kunnen wachten. Het is een kwestie van politieke keuzes maken.”