SP tegen preventief fouilleren

15 december 2022

SP tegen preventief fouilleren

De SP is tegenstander van het invoeren van preventief fouilleren in Nijmegen. Fractielid Noah Vetter over het voorstel van het college: “Er is geen bewijs dat preventief fouilleren werkt. Wel zijn er zorgen dat het leidt tot etnisch profileren: de één wordt sneller staande gehouden dan de ander, vanwege diens uiterlijk. Dat moeten we niet willen in onze stad.”

Het voorstel komt naar aanleiding van de steekpartij op Plein ’44, waarbij een jongen om het leven kwam. Vetter: “Dat is ontzettend tragisch, maar daar lost preventief fouilleren niets aan op. Dit ging over een groep jongeren die al in beeld was bij de politie. Daar waren dus ook al genoeg redenen om ze gericht staande te houden. Bovendien: er is geen bewijs dat preventief fouilleren werkt uit de steden waar het al toegepast wordt. Amsterdam is er alweer mee gestopt. Mensen uit minderheidsgroepen, vooral met een donkere huidskleur, melden ondertussen ook zonder preventief fouilleren al dat zij vaker staande worden gehouden of van plekken worden weggestuurd. Preventief fouilleren zal dat probleem alleen maar vergroten, terwijl het geen oplossingen biedt.”

Wat moet er volgens de SP wel gebeuren? Vetter: “We moeten meer aan preventie doen: voorkomen dat jongeren überhaupt op het verkeerde pad terecht komen. Dat betekent maatregelen tegen armoede, genoeg jongerenvoorzieningen in de wijken en samenwerken met positieve rolmodellen in gemeenschappen. En wanneer er toch opgetreden moet worden: laten we eerst eens investeren in de capaciteit bij de politie, in plaats van over extra bevoegdheden te praten. Je ziet nu telkens hetzelfde patroon: de VVD bezuinigt landelijk op veiligheid en roept dan lokaal dat de politie meer bevoegdheden moet krijgen. Terwijl je misdaad niet effectief bestrijdt met steeds verdergaande bevoegdheden, maar met preventie en voldoende agenten om het werk te doen.”