SP wil gemeentelijk busbedrijf

2 november 2022

SP wil gemeentelijk busbedrijf

Foto: Matthias van Hunnik / SP Gelderland

Nijmegen moet een gemeentelijk busbedrijf oprichten. De SP pleit daarvoor in een voorstel dat 2 november wordt ingediend bij de begrotingsbehandeling in de gemeenteraad. Stijn van Uffelen, fractielid van de SP: “Meer openbaar vervoer zou goed zijn voor de bereikbaarheid en leefbaarheid van onze stad. Ook de klimaatcrisis vraagt om een snelle transitie naar meer duurzame mobiliteit. Maar de vrije markt kleedt het OV juist steeds verder uit. Zo krijgen we mensen natuurlijk nooit uit de auto.”

Momenteel is het openbaar vervoer semi-geprivatiseerd, met bedrijven als Hermes (eigendom van het Franse TransDev) die met elkaar concurreren om een aanbesteding te krijgen bij de provincie. Dat betekent dat zij voor een bepaalde periode het OV mogen verzorgen. Deze hevige concurrentiestrijd veroorzaakt een race naar de bodem, met slechte arbeidsomstandigheden als gevolg. Nu willen bedrijven ook nog hun coronaverliezen op de overheid verhalen. De provincie wordt gedwongen om te kiezen tussen het schrappen van bussen of torenhoge bijbetalingen.

Volgens de SP is de maat vol. Van Uffelen: “De SP wil af van die commerciële clubs en het OV compleet in eigen hand nemen. Maar dat kan niet want aanbesteden is verplicht. Wat wel kan, is als gemeente zelf een busbedrijf oprichten en meedoen met de provinciale aanbesteding. Zonder winstoogmerk hebben wij voor hetzelfde geld veel meer te bieden.”