Woningsplitsing niet zomaar toestaan

7 juni 2022

Woningsplitsing niet zomaar toestaan

Foto: Natascha / Creative Commons

Ook woningsplitsing moeten we in Nijmegen reguleren, aldus de Nijmeegse SP. “Woningsplitsing kan een verkapte vorm van verkamering zijn en dat proberen we in Nijmegen juist aan banden te leggen. Daarmee houden we onze stad leefbaar en voorkomen we overlast. Voor studenten bouwen we via de SSH& extra woningen zodat ook zij in onze stad kunnen wonen”, aldus gemeenteraadslid Biljana Markovic.

Sinds 2018 heeft Nijmegen strenge regels voor het verkameren van woonhuizen. Het doel hiervan is het veiligstellen van goedkope koopwoningen voor starters die anders niets kunnen vinden in de stad, de veiligheid van huurders vergroten en de overlast voor omwonenden beperken. Markovic: “Woningsplitsing is in feite ook verkamering, hetzij niet altijd even verregaand. Het principe is hetzelfde: je koopt een woning en verdeelt vervolgens de woonruimtes aan meerdere huishoudens. Onder bepaalde voorwaarden hoeft dat geen probleem te zijn. Maar als we het opeens helemaal gaan vrijgeven, zoals de VVD wil, sla je een gat in onze verkameringsregels. Iedere huisjesmelkers zal in dat gat springen. Dat moeten we absoluut voorkomen. De SP wil juist af van marktwerking en dus van particuliere verkamering. Daar zijn nog flink wat stappen voor te zetten, zoals flink meer SSH&-woningen. Laten we dus zeker geen stappen terúg gaan zetten.”P