Pak flitsbezorgdiensten aan

5 juni 2022

Pak flitsbezorgdiensten aan

Nijmegen moet meer doen tegen de overlast van flitsbezorgdiensten in woonwijken. Fractielid Noah Vetter heeft hierover vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders.

De afgelopen jaren duiken in steeds meer steden flitsbezorgdiensten op zoals Gorillas, Flink en Getir. Dit zijn goedkope diensten die binnen korte tijd bezorgen. Hun distributiecentra bevinden zich verspreid over de stad zodat ze overal snel kunnen zijn. Daar wringt het hem volgens de SP. Vetter: “Deze distributiecentra zitten soms middenin woongebieden. Onwonenden hebben forse overlast van scooters die de hele dag af en aan rijden. De gemeente Amsterdam is daarom al voortvarend aan de slag gegaan met het reguleren van deze centra. Eén distributiecentrum is daar al gesloten wegens ernstige overlast. Nijmegen moet niet achterblijven en snel ook met maatregelen komen om de wildgroei aan flitsbezorgers aan banden te leggen. Naast de overlast voor de buurt zijn dit ook nog eens werkgevers die stelselmatig slecht omspringen met hun medewerkers. Werknemers werken onder onveilige omstandigheden en worden zomaar ontslagen als ze het wagen om daar kritiek op te hebben. Pogingen om zich te organiseren via de vakbond worden gesaboteerd. Dit soort clubs hoeven we in Nijmegen niet met open armen te verwelkomen.”