Meerderheid Nijmeegse raad: lijn 5 weer in de Waterstraat

10 mei 2022

Meerderheid Nijmeegse raad: lijn 5 weer in de Waterstraat

Foto: Yurre Wieken / SP Nijmegen

Lijn 5 moet weer door de Waterstraat in het Waterkwartier gaan rijden. Dat vindt een meerderheid van de Nijmeegse gemeenteraad, die zich schaart achter een voorstel dat de SP indient op 11 mei. Yurre Wieken, fractievolger en auteur van de motie, is blij met de steun. “Dit is een mooi steuntje in de rug voor de buurtbewoners, die zich nu al een half jaar inzetten voor een goede busverbinding in de wijk.”

Sinds december rijdt lijn 5 in het Waterkwartier niet meer door de Waterstraat, maar over de Laan van OostIndië. Alleen lijn 85 gaat nog door de Waterstraat, waardoor de buurt het met fors minder busritten moet doen. Wieken: “De buurt is niets gevraagd, de gemeente heeft dit zonder overleg voorgesteld bij de provincie. Over de Laan van Oost-Indië rijden al zat bussen en lijn 85 zit nu vaak zo vol dat hij mensen laat staan. Terecht dat honderden mensen de petitie van wijkbewoonster Greet Rijnders steunden. Tot nu toe kreeg zij bij gemeente en provincie nul op haar rekest.”

De motie van de SP wordt mede ingediend door de Stadspartij, PvdA, CDA, GewoonNijmegen.nu en de Partij voor de Dieren. Samen hebben deze partijen de meerderheid in de gemeenteraad. Wieken: “Als de motie aangenomen wordt zijn we er natuurlijk nog niet. De provincie moet dit besluit terugdraaien. Maar het betekent in ieder geval dat de gemeente zich actief in moet gaan zetten voor terugkeer van de lijn. Dat is in Aldenhof (Dukenburg) na jaren actie en lobby ook gelukt.”