Gemeente moet bouwen als corporaties achter blijven

19 oktober 2021

Gemeente moet bouwen als corporaties achter blijven

De SP fractie van Nijmegen komt met een voorstel om te onderzoeken of en hoe de gemeente zelf woningen kan gaan bouwen. SP-raadslid Biljana Markovic: “Het is in Nijmegen niet ongewoon om meer dan 15 jaar te moeten wachten op een sociale huurwoning, het loopt helemaal uit de hand. We krijgen al jaren mooie plannen voor nieuwe woningen voorgeschoteld door woningcorporaties, maar uiteindelijk komt daar helemaal niks van. Het is tijd om het over een andere boeg te gaan gooien: de gemeente moet zelf woningen gaan bouwen.”

De doelstelling waar Markovic het over heeft, is het streven van corporaties om voor 2025 duizend extra sociale huurwoningen te realiseren. In 2020 zijn er 114 nieuwe woningen door corporaties gebouwd in Nijmegen. Maar omdat woningcorporaties ook woningen verkopen zijn er slechts 16 sociale huurwoningen bij gekomen ten opzichte van een jaar eerder. De slagingskans voor een woning in Nijmegen is tussen 2019 en 2020 van 8% gedaald naar 5%.

“Het is niet genoeg om ‘bouwen, bouwen, bouwen’ te blijven roepen. Deze wooncrisis laat zien dat we voor nieuwe betaalbare woningen niet hoeven te rekenen op woningcorporaties. Dit is het moment om de regie over huisvesting weer terug te pakken. Ik wil dat de gemeente gaat onderzoeken of en hoe het zelf huizen kan gaan bouwen. Ook wil ik dat de wethouder met woningcorporaties gaat praten over welke obstakels er zijn om woningen te bouwen en hoe we die obstakels weg kunnen halen. Als mijn voorstel wordt aangenomen, dan komen de antwoorden op deze cruciale vragen in het voorjaar” vervolgt Markovic.