SP: Voetgangersbrug Waalhaven overbodig

8 september 2021

SP: Voetgangersbrug Waalhaven overbodig

SP Nijmegen wil de geplande voetgangersbrug over de Waalhaven afblazen. Eerder ontstond grote ophef omdat de brug alleen toegankelijk is voor wie goed ter been is. “Een brug maakt de route niet veel korter. Als de omweg goed genoeg is voor mensen met een fysieke beperking, dan is die route goed genoeg voor alle Nijmegenaren.” lichtte SP-fractievolger Stijn van Uffelen vandaag toe tijdens een commissievergadering.

In de ontwerpfase heeft het stadsbestuur al verschillende alternatieven onderzocht om de brug toegankelijk te maken. In een toelichting gaf de wethouder aan dat er voor een aangepaste brug geen ruimte is in de Waalhaven. Wie de steile trap niet op kan, moet volgens de wethouder een alternatieve route nemen.

Van Uffelen: “Dat voorstel steekt, zeker omdat die omweg nu ook niet voor iedereen toegankelijk is. Eerst wordt je over hobbelige klinkers gestuurd, en als je de stoep niet op komt moet je vervolgens nog een stuk over de rijbaan heen. Dat aanpakken is belangrijker dan deze overbodige brug.”