Snijden in het busvervoer onacceptabel voor SP

22 september 2021

Snijden in het busvervoer onacceptabel voor SP

Foto: Maurits90

De Nijmeegse SP verzet zich tegen het verdwijnen van de nachtbussen en lijnen 1 (Nijmegen-Malden) en 7 (Nijmegen-Afrikamuseum). In de concept-dienstregeling voor 2022 keren deze lijnen, die tijdelijk waren opgeheven wegens corona, niet terug. Datzelfde gebeurt voor de nachtbussen (Niteliners). Gemeenteraadslid Yurre Wieken: “Willen we in Nijmegen en Gelderland onze duurzaamheidsdoelen bereiken, dan moeten we niet snijden in het openbaar vervoer. Anders jaag je mensen weer de auto in.”

In de nieuwe concept-dienstregeling wordt meer beknibbeld: lijnen die wel blijven, gaan vaak minder rijden. De zomerdienstregeling wordt permanent. Wieken: “De coronamaatregelen zijn een keer voorbij en dan is het openbaar vervoer weer broodnodig. Niet alleen voor woon-werkverkeer, maar ook voor uitjes of een bezoek aan de dokter of fysio. Niet iedereen kan fietsen en we willen juist dat mensen de auto thuis laten staan. Nu al voorsorteren op heel 2022 is dom en onnodig.”

Het Nijmeegse college zegt in reactie op de concept-dienstregeling al tegen het schrappen van lijn 7 te zijn, maar gaat akkoord met lijn 1 en de nachtbussen. Wieken: “Ook die zouden we niet moeten schrappen. Ook rustige lijnen zijn belangrijk voor de mensen die ze wel gebruiken, en openbaar vervoer hoeft niet rendabel te zijn – daar is het immers een publieke voorziening voor. En als je doel is dat mensen vaker de auto thuis laten of er überhaupt geen aanschaffen moet je juist rekening houden met groei van het OV-gebruik, zeker wanneer er geen coronamaatregelen meer gelden.”

De provincie besluit over de dienstregeling, maar de Nijmegen heeft daar wel een zware stem in. De SP deed daarom de oproep om zich als gemeente verzetten tegen iedere beknibbeling op het openbaar vervoer in onze gemeente. Helaas werd deze oproep door een meerderheid van de raad (D66, GroenLinks, VVD, Gewoon Nijmegen) niet gesteund. Wieken: “Het is teleurstellend dat een meerderheid van de raad zich niet hard wil maken voor het OV in Nijmegen. Daarmee gaan zij akkoord met het afbreken van het OV in de stad.”