SP en omwonenden: gevaarlijk Octaafgebouw Neerbosch-Oost snel slopen

31 mei 2021

SP en omwonenden: gevaarlijk Octaafgebouw Neerbosch-Oost snel slopen

Foto: Yurre Wieken

Het oude gebouw van basisschool Het Octaaf in Neerbosch-Oost moet snel gesloopt worden. Dat vinden de Nijmeegse SP en omwonenden uit de wijk. SP-gemeenteraadsleden Yurre Wieken en Marij Feddema vragen het college om vaart te maken, voordat er brand wordt gesticht in het gebouw.

Afgelopen september is basisschool Het Octaaf (nu: Kindcentrum Toon) verhuisd naar de Symfoniestraat, even verderop in Neerbosch-Oost. Het oude gebouw aan de Fanfarestraat had in januari gesloopt moeten worden. Het half gesloopte gebouw staat er momenteel echter nog steeds. Na klachten van omwonenden is de SP poolshoogte gaan nemen in de wijk.

Raadslid Yurre Wieken was mee: “De bewoners die wij hebben gesproken klagen steen en been over het Octaafgebouw. Dat het er niet uitziet, is nog tot daar aan toe. Maar inmiddels trekt het gebouw ook hangjongeren, die de ruiten ingegooid hebben en ’s nachts bivakkeren. Bewoners zien dan licht in het gebouw. Wanneer de politie arriveert, zijn ze al weg. Bewaking is er niet, alleen een hek waar je zo omheen komt. Volgens omwonenden is het een kwestie van tijd tot er brand gesticht wordt of iemand gewond raakt door vallend glas. De gemeente moet de sloop snel afronden, voor het misgaat. In de tussentijd moet het gebouw beter beveiligd worden. Wat mij betreft wordt daar morgen mee begonnen.”