Kritische vragen over ‘werken met behoud van uitkering’

3 april 2019

Kritische vragen over ‘werken met behoud van uitkering’

Foto: SP

De SP-fractie vindt dat er kritisch moet worden gekeken naar het inzetten van  het re-integratie instrument ‘werken met behoud van uitkering’. Het afgelopen jaar zijn er door het Werkbedrijf meer werkzoekenden op deze manier ingezet en daarom heeft SP-raadslid Werk en Inkomen Maarten Sweep vragen gesteld aan het stadsbestuur. De SP wil weten hoeveel mensen uiteindelijk een baan krijgen aangeboden en hoeveel werkgevers er op een zwarte lijst staan omdat ze misbruik maken van ‘werken met behoud van uitkering’.

SP-raadslid Maarten Sweep: “In het verleden heeft ‘werken met behoud van uitkering’ tot mooie resultaten geleid, maar er zitten ook grote risico’s aan. Zo maken werkgevers hiervan misbruik door steeds nieuwe werkzoekenden in hun bedrijf te plaatsen, zonder dat deze mensen kans hebben op een vaste baan. Bovendien kan een werkgever met drie keer een proefplaatsing van een half jaar voor een bordenwasser een volledige fulltime baan uit sparen. Daarom willen wij van het stadsbestuur weten hoe vaak dit voorkomt en hoeveel mensen uiteindelijk een vaste aanstellingen krijgen, zodat we kunnen zien of we hiermee werkzoekenden helpen of werkgevers van goedkope arbeid voorzien.”

De SP wil ook weten hoe de arbeidsomstandigheden van Nijmeegse werkzoekenden worden gecontroleerd. Dit naar aanleiding van de situatie in Tilburg, waar met het schuren van NS treinen er chroom6 verf vrijgekomen is, waardoor mensen ernstige gezondheidsschade opgelopen hebben. Dit soort situaties moeten we koste wat het kost voorkomen.