SP: kies voor de veiligheid en behoud parkeerplaatsen Tweede Oude Heselaan

4 maart 2019

SP: kies voor de veiligheid en behoud parkeerplaatsen Tweede Oude Heselaan

Foto: SP

De Nijmeegse SP-fractie ziet graag dat op de parkeerplaatsen aan de Tweede Oude Heselaan weer gewoon geparkeerd mag worden en al betaalde verkeersboetes worden teruggestort. Al enige tijd is er onenigheid tussen bewoners, groothandel Arbe en de gemeente over de verkeerssituatie op de Tweede Oude Heselaan. Vorige week kwam een groep buurtbewoners in actie tegen de parkeerboetes en het stopverbod, omdat ze voor de veiligheid van de straat en de huizen, niet langer willen dat grote vrachtwagens de groothandel kunnen bereiken.

SP-raadslid Petra Molenaar; “Veilig kunnen wonen in je eigen huis en buurt is het belangrijkste. In deze situatie kiest de SP voor behoud van de parkeerplaatsen, en daarmee voor veiligheid in de straat en van de woningen. Grote vrachtwagens passen hier niet.” De gemeente heeft vier parkeerplaatsen vrij gehouden, zodat grote vrachtwagens genoeg ruimte hebben om via een steeg het terrein van de groothandel in te kunnen rijden. De buurt en de SP vinden dat dit zorgt voor onveilige verkeerssituaties en gevaar voor de huizen. Woningen direct naast de steeg, zijn al meerdere keren beschadigd geraakt door een vrachtwagen.

Foto: SP

Vorige week besloten bewoners tot actie over te gaan en de stopborden op de parkeervakken zwart te maken. Volgens de buurt handelt de gemeente strijdig met de wet, omdat stopborden geen betekenis hebben voor parkeervakken. Inmiddels heeft de gemeente laten weten dat de reeds uitgedeelde parkeerboetes niet betaald hoeven te worden. Maar de gemeente liet ook weten alsnog een officieel verkeersbesluit te gaan nemen, en daarmee een stopverbod voor de vier parkeerplaatsen definitief te maken. De SP-fractie ziet graag dat de gemeente in gesprek gaat met de omwonenden om tot een voor de buurt passende oplossing te komen. De leefbaarheid en verkeersveiligheid moeten hierbij voorop staan. Ook vraagt de SP of de al betaalde parkeerboetes weer terug kunnen worden betaald, omdat deze onwettelijk zijn uitgeschreven.