Huurders Meijhorst geven “provisorische loopplank” weer terug aan verhuurder Portaal

10 januari 2019

Foto: Marij Feddema / SP Nijmegen

Huurders uit de Dukenburgse wijk Meijhorst gaven vandaag tijdens een verrassingsbezoek hun “provisorische loopplank” weer terug aan Portaal Nijmegen. Ze vragen hun verhuurder Portaal om een oplossing voor de problemen bij de renovatie van hun woningen. De renovatie duurt maanden langer dan van te voren aangekondigd, en de woningen die klaar zijn kampen met een slechte afwerking, onvoldoende warm water en, ondanks “nul op de meter’, toch een maandelijkse energierekening. De huurders werken samen met de Nijmeegse SP, om de buurt te organiseren en op Portaal af te stappen, nadat eerdere brieven namens een groot deel van de wijk en media-aandacht onvoldoende hebben geholpen.

Foto: SP

In Meijhorst werkt Portaal aan een renovatie van 132 woningen. De woningen gaan van het gas af (‘Nul-op-de-meter’, afgekort NOM) en krijgen daarbij een nieuwe buitenlaag, die als een soort schil of jasje om de oude woning heen gaat. Huurder Hüriye Hun is niet te spreken over het verloop van de renovatie: “Ze zijn 13 augustus bij mij begonnen, en het is nog steeds niet klaar. Het herstelwerk is niet klaar en ik zit met grote gaten bij mijn voor- en achterdeur. Daar liggen nu plankjes en een deurmat overheen. Hierdoor hebben we last van vocht, tocht en muizen. Bizar dat dit nu al maanden zo gaat. Het is inmiddels winter en nog steeds kan Portaal mij niet vertellen wanneer alles opgelost is.”

Pauline Nooij, ook huurder: “Portaal wijst de hele tijd naar de aannemer. Portaal zegt dat we niet moeten bellen maar alles op de mail moeten zetten. Vervolgens komt op die mails geen reactie. We worden van het kastje naar de muur gestuurd. Portaal is eindverantwoordelijke, ik huur niet van de aannemer maar van Portaal. Ik verwacht van hen dat zij als sociale huisvester hun verantwoordelijkheid nemen.

De huurders eisen onder andere betere communicatie en een redelijke vergoeding voor de ongemak en het overlast van de renovatie. “We krijgen een vergoeding van 315 euro op basis van vijftien werkdagen binnenwerkzaamheden. In de praktijk duren die werkzaamheden veel langer – na de start half augustus is nog steeds niet alles afgewerkt. Die vergoeding klopt dus alleen op papier.”

Yurre Wieken, fractievolger en bestuurslid van de SP, was ook bij de actie. "Het is hoog tijd dat Portaal eens orde op zaken gaat stellen. Huurders worden niet gehoord en voelen zich respectloos behandeld. We willen dat er meer duurzame huizen komen, dus er zullen veel wijken van het gas moeten. Het is aan corporaties om daar eerlijk en zorgvuldig met hun huurders over te communiceren. Als ze telkens hun eigen huurders tegen zich in het harnas jagen, komt daar niets van terecht."